Sairaanhoidon tekniset ja muut järjestelmät

Jos asiasi ei kosketa vähähiilihydraattista elämäntapaa, mutta ehdottomasti haluat sen kertoa, laita juttu tänne.

Valvoja: MahaTar

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Sairaanhoidon tekniset ja muut järjestelmät

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 02 Tammi 2013 16:56

Kaksi esimerkkiä tältä päivältä ja aivan läheltä:

Soitin terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Pääsin monen yrityksen jälkeen puhumaan sairaanhoitajan kanssa. Puhelu katkesi neljästi. Hoitaja soitti kolme kertaa takaisin, valitellen että viime aikoina heidän puhelinyhteytensä ovat olleet erittäin huonot.

Myöhemmin iltapäivällä toinen hoitaja soitti minulle ja kyseli, vieläkö haluan kysyä jotain. Mutta hänkään ei osannut selvittää mitä siitä seuraa, jos tulevat laboratorioarvot ovat hälyttävät ja sairaanhoitaja on tarkistanut ne. Ei ilmeisesti mitään; itse on soitettava ja kysyttävä arvot ja itse pääteltävä onko aihetta tilata lääkärin aika. En saanut sitä tänään, vain laboratoriolähetteen.

Saa nähdä pompotetaanko minua taas, koska minulle on tulossa laboratoriolähete myös yksityislääkäriltä. Ajattelin otattaa ne yhtä aikaa, mutta niitä ei voi varata netin kautta. Selitykseksi jälkimmäinen hoitaja tarjosi teknisiä ongelmia tietojen syöttämisessä järjestelmään laboratoriosta käsin! Yksityislähetteitä varten on sen vuoksi varattava erityisen pitkä aika... (Edellisellä kerralla en saanut soittamalla laboratorioaikaa, vaan minun piti mennä paikan päälle ajanvaraukseen, josta minut ohjattiin laboratorioon! Ajanvarauksen rouvalta oli hyvin vaikea saada etukäteen tietoa siitä, koska laboratorion henkilökunta poistuu paikalta. Hän olisi teettänyt minulla turhan iltapäiväkäynnin. Terveyskeskus on 35 km päässä kodistani.)

Tämän hoitajan kanssa keskustelin myös Omahoidon (=nettipalvelu, josta löytyvät laboratoriotulokset ja jossa voi kysellä sairaanhoitajalta, vastaus luvataan viimeistään 5 päivässä) tilanteesta. Hoitaja tarkisti koneeltaan, että kysymystäni ei näy lainkaan! Olin kirjoittanut sen järjestelmään 12.12. Kaikille hoitajille pitäisi tulla hälytys tietokoneelle ja vielä sähköpostilla kysymys automaattisesti! Olen kuullut että joskus kysymykset kirjautuvat päivien viiveellä. Minulla ei kirjautunut lainkaan, vaikka se näkyy edelleen minulle jos menen Omahoitoon. Hyvä hoito tosiaan!

Ovatko nämä ongelmat kilpailutuksen tulosta? Halvin ja toimimattomin järjestelmä valittu niin puhelinyhteyksien hoitoon, laboratoriotietojen hallintaan että Omahoitoon?

Tekisi mieli valittaa jonnekin... miten paljon henkilökunnan aikaa säästyisikään, jos työt ja tekniikka organisoitaisiin toisella tavalla? Käsittääkseni henkilökunnan määrä/aika on pullonkaula.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: Sairaanhoidon tekniset ja muut järjestelmät

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 24 Tammi 2013 13:49

Kävin eilen iltapäivällä hammaslääkärissä kunnan pienemmässä terveyskeskuksessa, liitetyn kunnan keskustassa. Onneksi minulta oli irronnut paikka, sillä hammaslääkärin tietokoneyhteys oli poikki, ollut koko päivän. Unohdin kysyä kuka on palveluntarjoaja.

Hammaslääkäri naureskeli saaneensa kysyä potilailta, mitä olikaan tarkoitus tehdä. On se hyvä että hänellä on huumorintajua. Eihän tällainen ole tehokasta!

Paluu