Spotlight-väärin parantunut

Ravitsemus -ja terveysuutisia vain Pohjoismaista.

Valvojat: Timo Kuusela, Saaristolainen, Marjut Janhunen

San Martino

Re: Spotlight-väärin parantunut

ViestiKirjoittaja San Martino » 04 Elo 2014 11:51

Kostdoktorn kirjoitti:Jag fick ett mejl från Jane Britton i Australien, läsare av min engelska blogg. Hon kämpade i många år för att gå ner i vikt genom lågkaloriedieter.

"Jag var 37 år när mitt äktenskap tog slut och jag bestämde mig för att plugga på universitetet och få en utbildning. Jag pluggade till dietist eftersom jag visste att Australien blev tjockare för varje år, så jag skulle vara garanterad jobb. Jag trodde också att denna kunskap skulle lösa mina kostproblem för alltid… för visst är ALLA dietister smala?"
Första året inkluderade biokemi, vilket i princip är läran om hur kolhydrater, fett och protein omsätts. Nå, det tog bara en titt i min lärobok för att jag skulle inse vad som orsakar fettinlagring (Kolhydrater!).

Det enda jag har ändrat sen jag började med lågkolhydratkost är att jag har ökat mitt fettintag. Jag fann att det enda sättet att gå ner de sista kilona var att öka på fettet.

Katso kuvat

Kostdoktorn sai postia Australiasta Jane Brittonilta, joka on kamppaillut vuosikausia liikakilojen kanssa vähärasvaisella dieetillä.

Jane kertoo: Ollessani 37 vuotias avioliittoni päätyi ja päätin opiskella ravitsemusterapeutiksi. Aussit muuttuvat vuosi vuodelta lihavimmiksi ja siispä tuolla koulutuksella saisi varmasti töitä. Luulin myös, että koulutus ratkaisisi syömisongelmani...KAIKKI r-terapeutithan ovat laihoja?
Ensimmäisenä vuotena opiskelimme biokemiaa, siis kuinka hiilihydraatit,rasva ja proteiini vaikuttavat metaboliaan. Eipä tarvinnut kuin vilkaista kirjaa ja ymmärsin mikä saa rasvan varastoitumaan kehoon, tietysti HIILIHYDRAATTI!

Jane lopettaa pitkän kertomuksensa: Ainoa juttu, joka on muuttunut ryhdyttyäni VHH-dieetille, on rasvamäärän lisäys. Havaitsin, että se oli ainoa keino päästä lopuista liikakiloista...

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 14 Elo 2014 8:31

Jenny 23 v. kertoo Expressen-lehdessä kuinka pääsi eroon sokeririippuvuudesta VHHn avulla. Vierotus kesti 2 vuotta....

07.00 Frukost: ● Två kokta ägg med cirka två matskedar smör på. Grönt te med en tesked kokosfett i. Vatten.
12.00 Lunch: ● Varmrökt lax med en sallad gjord på spenat, zucchini, tomat, rödbeta, sesamfrön och chèvrekräm. Vatten med citron.
15.50 Mellanmål: ● Mandlar
18.00 Middag: ● Grillad, marinerad entrecote och grillade grönsaker (rödlök och paprika). Egengjord bearnaisesås. Fun light stevia.
20.00 Efterrätt: ● Vispad chokladgrädde (grädde, kakao och sötningsmedel vispas ihop) med jordgubbar som topping.

● Dricker mycket vatten ­under dagen, samt en del te och kaffe. Ibland lightdryck som Fun light stevia eller Coca-Cola zero.

Jennyn ruokapäiväkirjan kertomaa

Aamiainen: Kaksi keitettyä kananmunaa ja 2 teelusikallista voita kyytipoikana. Vihreää teetä,jossa teelusikallinen kookosrasvaa. Vettä.
Lounas: Lämminsavu lohta salaatin kera(pinaattia,kesäkurpitsaa,tomaattia,punajuurta,seesaminsiemeniä,chévretahnaa). Sitruunalla maustettua vettä.
Välipala: Manteleita
Päivällinen: Grillattu entrecote-pihvi,grillattuja vihanneksia(punasipulia,paprikaa). Omatekoista bearnaisekastiketta. Steviajuomaa.
Jälkiruoka: Vispattua suklaakermaa mansikoiden kera
Juomat: Paljon vettä,kahvia ja teetä päivän aikana. Kevytjuomia(Steviaa tai CC-zero)

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 26 Elo 2014 19:28

Kostdoktornin englanninkielistä blogia luetaan ympäri maailman. Uusin yhteydenotto tulee Espanjasta
Jag heter Vicente och är en 43-årig kille från Spanien.

Strax innan förra sommaren sa min läkare att jag behövde gå ner i vikt – igen. Jag vägde då omkring 94 kg. Jag är 175 cm lång.
Min icke-alkohol-orsakade fettlever hade kommit tillbaka.

Jag vet inte riktigt hur, men jag började läsa (och se videor) om lågkolhydratkost; Atkins, Gary Taubes, Peter Attia, etc. Jag bestämde mig för att följa lågkolhydratkost

Pâ svenska

Vicente on 43-vuotias insinööri Espanjasta,joka on taistellut vuosia rasvamaksa-ongelman kanssa. Hän on yrittänyt huonolla menestyksellä pitää painoaan kurissa kalorirajoitteisella dieetillä,kunnes löysi VHHn netistä. Nyt hänellä on oma englannin/espanjankielinen blogi, josta voi lukea hänen tarinansa...

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 26 Syys 2014 9:41

Anna-Lena Lundgren kirjoitti:”Jag älskade pasta och potatis, och en massa bröd var ju en självklarhet”

Som ung var jag aktiv handbollsspelare och vägde ganska exakt 55 kg till mina 162 cm, under en väldigt lång tid. Sen slutade jag träna i 23-årsåldern och vikten steg sakta. Jag minns när jag passerade 60 kg, runt 25-års åldern, då satte jag upp en lapp med siffran 60, på insidan av min dörr i studentrummet (så att jag aldrig skulle vara helt nöjd, inte så muntert, nej).

Nu 2014 har jag exakt samma vikt som när jag var aktiv handbollsspelare i 15-20-årsåldern, dvs 55 kg. Nedgång med 13 kg. Tyvärr kom jag av mig med träningen och har inte tränat på flera år men det ska jag såklart komma igång med igen.
De sista 5 kg gick jag ner när jag la om till periodisk fasta, 16:8, på veckodagarna.

Som 43 årig 2-barnsmorsa känner jag mig nu fräschare och mer rakryggad än jag gjort på över 20 år....

Kostdoktorn sai taas postia! Anna-Lena Lundgren kirjoittaa:

"Rakastin pastaa ja perunoita ja suuret määrät leipää oli itsestäänselvyys.

Nuorena oli aktiivinen käsipallonpelaaja. Painoin tasan 55 kiloa ja pituuteni on 165 senttiä. Lopetin urheilun 23-vuotiaana ja paino lähti nousuu. Muistan kun "tavoitin" 60 kilon rajan 25-vuotiaana ja kun pistin lapun opiskeluboxini oveen,jossa luki "60 kg".

Veljeni kautta tutustuin VHH-dieettiin ja nyt vuonna 2014 painan tasan yhtä paljon kuin nuorena käsipalloilijana. Paino on pudonnut 13 kiloa. En ole treenannnut tippaakaan. Nyt aion aloittaa uudelleen. Viimeiset viisi kiloa pudotin 16:8-pätkäpaastolla

43-vuotiaana kahden lapsen äitinä tunnen itseni nyt terveemmäksi ja itsevarmemmaksi kuin 20 vuotta sitten....

Katso kuvat ennen/nyt

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 21 Maalis 2015 22:33

Brian kirjoitti:Den 11 september 2014 diagnostiserades jag med typ 2-diabetes. Tanken på att förlora mina fötter, syn och njurfunktion skrämde mig. Eftersom min pappa var diabetiker tänkte jag genast det värsta.

Jag är 49 år gammal och har alltid ätit vad jag velat. Jag har aldrig bantat eller övervägt att banta. Jag hade gått upp till 118 kg utan att inse hur stor jag egentligen hade blivit.

En vän skickade mig en länk till en LCHF-sida och efter att ha läst mycket bestämde jag mig för att prova detta istället. På 4 månader på LCHF har jag gått ner 25 kg av de 27 kg min läkare ville att jag skulle gå ner. Jag har INTE TRÄNAT alls, inget gym, inga promenader, ingenting och kilona har bara runnit av mig. Jag äter bara kött, fläsk, fisk, grönsaker och dricker bara vatten.

Mitt HbA1C har gått ner till 5.7 och mitt blodsocker håller sig inom 3.9–5.0 mmol/l. Jag tar 1 500 mg Metformin dagligen

Katso kuvat ennen/jälkeen

Brian sai tietää 2014 sairastavansa t2diabetesta. 49-vuotiaalla miehellä oli paino noussut 118 kiloon. Lääkärin laihdutusohjeet eivät auttaneet...
Brian sai ystävältä linkin VHH-sivuille. Neljässä kuukaudessa paino tippui 25 kiloa suurempia urheilusuorituksia. Ruokavalio sisälsi lihaa,rasvaa,kalaa,kasviksia ja vettä.
HbA1c laski 5.7 prosentin tasolle ja sokeri-arvot liikkuvat 3.9-5.0 mmol/l välillä pelkän metformiinin(1500 mg) avustuksella

Aika hyvä teho oli VHH:lla...

San Martino

.....väärin parantunut

ViestiKirjoittaja San Martino » 18 Elo 2016 7:53

Tieto suomalaisohjelmasta leviään nyt myös Ruotsiin

I intervjun av en finsk läkare i programmet saknas textning (åtgärdas på måndag). Det hon säger finns översatt i en diskussionstråd på forumet

Mutta teksititys puuttuu osittain...suomenruotsalaisethan osaavat myös suomea? Ei hätää,kohta sekin löytyy...

Terve väärällä tavalla
......................................................................................
Tästä keskusteluun....

Hyvä kirjoitus Nyberghiltä. Kannattaa lukea ja levittää eteenpäin!

Saaristolainen kirjoitti:Lasse Nyberghin vieraskirjoitus Turpaduunarin blogissa.

viewtopic.php?f=22&p=45198#p45198

San Martino

Annika Spotlight-ohjelmasta....

ViestiKirjoittaja San Martino » 13 Syys 2017 9:19

Dr. Dahlqvist on nähnyt Spotlight-ohjelman ja kommentoi....

http://annikadahlqvist.com/2017/09/12/p ... ydraterna/

San Martino

Annika Spotlight-ohjelmasta....

ViestiKirjoittaja San Martino » 13 Syys 2017 9:21

Dr. Dahlqvist on nähnyt Spotlight-ohjelman ja kommentoi....
Annika Dahlqvist kirjoitti:
Ytterligare ett exempel på en korkad överläkare, Pirjo Ilanne-Parikka.

Tydligen finns det ingen vettig finsk professor att fråga, utan de måste gå till Nyström i Sverige för att få ett vettigt svar.

http://annikadahlqvist.com/2017/09/12/p ... ydraterna/

Jälleen esimerkki kaistasta ylilääkäristä, Pirjo Ilanne-Parikka

Ilmeisesti ei löydy yhtään järkevää suomalaista professoria,jolta voisi kysyä? Täytyy tulla Ruotsiin Nyströmin puheille jotta saa järkevän vastauksen...

Henrik Suomesta kirjoitti:
Du har alldeles rätt Annika, det finns ingen vettig finsk professor, som kan (får) uttala sig. Professor Mikael Fogelholm är agronom och har sålt sin sin själ till livsmedelsindustrin. Överläkare Pirjo Ilanne Parikka på Diabetesförbundet kan inte annat än försvara de gällande kostråden, eftersom Diabetesförbundet sponsras av läkemedelsindustrin. De läkare som vågar trotsa etablissemanget och inte följer ”God medicinsk praxis”, som är utarbetad i samråd med läkemedelsindustrin, riskerar avstängning från sina jobb. Samma gäller näringsterapeuter som inte följer de nationella kostråden. (Oftast är det kollegor som anmäler dem till myndighet). Men trots att finländarna är ett auktoritetstroende folk, så kan man inte längre hålla folket bakom ljuset. En folkrörelse, som trotsar etablissemanget, har också etablerats i Finland, men det räcker säkert längre än i Sverige innan vi har ett paradigmskifte också i Finland.

Henrik kirjoittaa kommenteissa, että dr. Annika on ihan oikeassa. "Fogelholm on agronomi ja Big Foodin renki,Diabetesliiton ylilääkäri noudattaa suosituksia,koska Big Pharma sponsoroi sitä"...ja laillistetut r-terapeutitkin saavat kuulla kunniansa Henrikiltä..."ilmiantavat toisiaan viranomaisille vääristä ohjeista"
"Onneksi kansanliike suosituksia vastaan on jo löytänyt tiensä Suomeenkin, vaikka usko auktoriteetteihin on ollut luja...kansaa ei voi enää pimittää. Paradigman vaihtuminen kestää tosin meillä pitempään kuin Ruotsissa" kirjoittaa Henrik lopuksi

San Martino

Halle Berry ketoilee....

ViestiKirjoittaja San Martino » 27 Tammi 2018 22:40

Tähtinäyttelijä Halle Berry on t1-diabeetikko,joka on ollut vuosia keto-dieetillä....

DietDoctor kirjoitti:
The amazing actress Halle Berry has previously discussed how she’s been eating a keto diet for years to control her diabetes. Yesterday, she shared some more thoughts about it on her Instagram (with 2.4 million followers), including a story with two links to explain keto for people who wanted to try it for themselves.

https://www.dietdoctor.com/halle-berry- ... iet-doctor

....ja linkittää Andreas Eenfeldtin sivulle

DietDoctor kirjoitti:
Her two links are to our keto guide, and our get started challenge. Thanks, Halle Berry! I hope many of your followers will find our site helpful.

Katso haastattelu alla...

Halle Berry explains why she’s on a ketogenic diet

https://www.dietdoctor.com/halle-berry- ... genic-diet

Paluu