Ruoka,joka suojaa lihan vaaroilta
Kysymyksessä on resistentti tärkkelys,joka kulkeutuu paksusuoleen saakka,jossa bakteerit muuttavat sen hyödyllisiksi rasvahapoiksi(voihappo).
Videolla dr. Mosley ehdotetaan kylmää perunasalaattia, mutta LCHF-blogin Per Wikholmilla on muitakin ehdotuksia
Per Wikholm kirjoitti:Ett alternativ till potatismjöl för den som föredrar riktig mat är att äta rå potatis. Till min omgivnings förvåning och förskräckelse har jag sedan barnsben älskat att äta råa, skalade potatisar med salt på. Nu kan jag med gått samvete börja med denna ovana igen. De tre till fyra matskedarna potatismjöl motsvarar cirka 200 g till 270 g potatis. En rejält stor potatis väger cirka 200 g medan en mer normalstor väger cirka hälften så mycket. En annan variant är att riva potatisen och blanda den i en sallad precis som man gör med morötter. Sedan har vi förstås det gamla husmorsknepet med potatisvatten där rå, finriven potatis läggs i kallvatten över natten och vatnnet sedan dricks, vilket är precis samma sak som potatismjöl uppslammat i vatten.
Pâ svenska
Per Wikholm: Perunoita voi syödä myös sellaisenaan raakana ja salaattiraasteena tai käyttää perunajauhoa(3-4 ruokalusikallista),joka sekoitetaan veteen. Kokeili kannattaa aloittaa varovasti mahdollisten ilma ym. vaivojen vuoksi!
Wikholmin mukaan resistentti tärkkelys laskee myös verensokeria. Diabeetikon video-ohje
Lisää Kansalaisen mediavahdissa