Luukatolääkkeiden sivuvaikutukset

Matti Tolonen on laillistettu lääkäri, lääketieteen ja kirurgian tohtori, Helsingin yliopiston dosentti. Hänet tunnetaan yhtenä Suomen luontaislääketieteen uranuurtajista.

Valvoja: Matti Tolonen

Avatar
Matti Tolonen
Viestit: 5002
Liittynyt: 31 Loka 2010 18:08
Paikkakunta: Fuengirola

Luukatolääkkeiden sivuvaikutukset

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 20 Tammi 2014 17:06

Luukatolääkkeiden sivuvaikutuksia voidaan ehkäistä E-vitamiinilla ja ubikinonilla
Naisille määrätään yleisesti bifosfonaatteja (Nitrogen-bisphosphonates, N-BP) luukadon ehkäisyyn, mutta niillä on sivuvaikutuksia. Paradoksaalisesti bifosfonaatit voivat altistaa epätyypillisille pitkien luiden murtumille, mm. reisimurtumille, kuten YLE pari vuotta sitten uutisoi (linkki alla). Muita sivuvaikutuksia ovat leuan osteonekroosi ja lihaskivut. Sitä ei ole tiedetty, miten nämä sivuvaikutukset syntyvät.

Nyt saksalaiset ja kanadalaiset tutkijat ovat selvittäneet asiaa. Heidän mukaansa bifosfonaatit estävät elimistössä ubikinonin synteesiä (kuten tekevät myös kolesterolilääkkeet, statiinit) ja kulutavat myös E-vitamiinia. Asiaa selvitettiin 71 luukatoa potevan naisen tutkimuksessa.

Naisten keski-ikä oli 73,5±5,5 vuotta. 27 naista sai bofosfonaatteja suun kautta ja 27 suonensisäisesti. 17 muuta naista ei reagoinut lääkkeeseen, joten heidät tiputettiin pois lopullisesta analyysistä. Lääke alensi veren E-vitamiinin (gammatokoferolin) ja ubikinonin pitoisuuksia merkitsevästi. Tutkijat uskovat lääkkeen sivuvaikutusten johtuvan näistä muutoksista, jolloin ihmisen luonnollinen vastustuskyky heikkenee. Näin olen bifosnonaattien kera pitäisi antaa E-vitamiinia ja ubikinonia ennaltaehkäisevästi suojaksi lääkkeen sivuvaikutuksia vastaan, päättelevät tutkijat.

Tutkimuksen tekivät seuraavat laitokset:

· 1Institute of Immunology, Christian-Albrechts University Kiel, Kiel, Germany
· 2Institute of Human Nutrition and Food Science. Christian-Albrechts University Kiel, Kiel, Germany
· 3Children's Hospital of Datteln, University of Witten-Herdecke, Datteln, Germany
· 4Department of Pathology and Laboratory Medicine, University of British Columbia, Vancouver, Canada

Kalyan S, Huebbe P, Esatbeyoglu T, et al. Nitrogen-bisphosphonate therapy is linked to compromised coenzyme Q10 and vitamin E status in postmenopausal women. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. 2014 Jan 13:jc20133648.

Osteoporoosilääke voi altistaa murtumille. YLE-uutiset.
Matti Tolonen
Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa