Yrtit

Ruokaohjeita ja vinkkejä.

Valvoja: MahaTar

Mirri

Yrtit

ViestiKirjoittaja Mirri » 30 Marras 2008 19:45

Minulla ei ole mink??nlaista kokemusta tuoreyrttien k?yt?st?. L?hinn? olen t?rm?nnyt niihin ravintoloissa annosten koristeina/mausteina, lehti tai pikku oksansuikura kerrallaan.

Kaupoissa on myyt?v?n? kaikenlaisia pieniss? ruukuissa. K?yt?ttek? niit? tuoreyrttej? ja miten?
- Mirri

* Syömiseen ei pety koskaan. *

Kuva

Malla

ViestiKirjoittaja Malla » 30 Marras 2008 21:20

Yrttej? tulee k?ytetty? talvella v?hemm?n, enemm?n kes?ll? kun kasvatan niit? itse.

Lempiyrttini ovat erilaiset basilikat (etenkin kanelibasilika, mutta kaupan yrtit taitavat olla tavallista genovalaista?) ja persilja. Ne sopivat mielest?ni ihan mihin vaan: salaatteihin, patoihin, keittoihin, salaatinkastikkeisiin... Viimeksimainittuihin laitan paljon yrttej? niin, ett? niist? tulee hyvin 'vihreit?'. Valmistus tapahtuu tehosekoittimessa. Tosi hyvi? ja s?ilyv?t hyvin j??kaapissa. Tilli ei minun puutarhassani suostu kasvamaan, mutta kreikan meirami kasvaa. En ole osannut sit? k?ytt??, mutta hiljan keksin, ett? se on loistava mauste h?yrytetyille porkkanoille. Minttua en osaa my?sk??n k?ytt??.

Alkusyksyll? katselin BBC Foodia ja joka kokki tunki joka paikkaan timajamia. Se on minulle outo mauste. Olisi syyt? kokeilla.

Meill? is?nt? hoitaa ruokakaupoissa k?ynnin, min? valmistan ruuat. Pit??kin pyyt?? tuomaan ruukkuyrttej? my?s. Kiitos muistutuksesta!
Kurvit kohdalleen - liikunnalla!

Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 01 Joulu 2008 0:05

Persilja ja tilli ovat tuoreina toki minullakin paljon k?ytettyj?. Ostan yleens? punteissa torilta ja pakastan k?ytt?annoksiksi, keittoja varten. Mutta ne kaikki muut erikoisuudet siell? kaupan hyllyll?... En tied? niiden k?yt?st?.

Ranskan ajoilta timjami - siis kuivattuna - on j??nyt perusmausteeksi; kanankoivet ja palat hieron suolalla, valkopippurilla ja runsaalla timjamilla. Kokonaisen broilerin sis??n my?s sama mausteseos.

Kiitos, nyt pit?? opiskella millainen on kreikan meirami :)
- Mirri

* Syömiseen ei pety koskaan. *

Kuva

*P*

ViestiKirjoittaja *P* » 01 Joulu 2008 9:29

Basilikaa ja m?kimeiramia tulee k?ytetty? joskus. Molemmat toimii salaatissa, samoin sitruunamelissa (?iti oli istuttanut sit? ja pistelin pari oksaa poskeeni suoraan puskasta ennen kuin huomasin kysy?, ett? olihan t?m? sy?m?kelpoinen kasvi).

M?kimeiramin istuttamista kannattaa harkita toisenkin kerran, se levi?? kuin synti. Kasvitieteellisesti se on ilmeisesti k?yt?nn?ss? sama kuin oregano.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola

"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Katski

ViestiKirjoittaja Katski » 05 Kesä 2011 17:30

Meill? k?ytet??n paljon yrttej? :) Rosmariini ja rakuuna ovat hyvi?.. Rakuunaporkkanat ovat aivan ihania nokareella voita! Olen vuosia haaveillu ruukkuerttien kasvattamisesta itse parvekkeella, mutta en viel? oo saanu aikaseksi, ehk? nyt pit?is? :D

Paluu