MAALAISLÄÄKÄRI TEKI VERTAISARVIOINNIN

DI Leino Utriainen on kärsinyt jopa hengenvaarallisesti turhasta kolesterolilääkityksestä. Hän tutkii ja kertoo statiinilääkityksen hyödyistä ja haitoista arkielämässä.

Valvoja: Leino Utriainen

Leino Utriainen
Viesti:

MAALAISLÄÄKÄRI TEKI VERTAISARVIOINNIN

ViestiKirjoittaja Leino Utriainen » 02 Kesä 2013 20:20

TIETEELLISET JULKAISUT
Tieteellisille julkaisuille on tapana tehdä asintuntijan suorittamana vertaisarvointi ennen jutun julkaisemista "arvostetussa tiedelehdessä".
Maalaislääkäri Kiminkinen tekin vertaisarvioinnin viime vuonna yhdelle minun artikkelilleni.

Tässä Tapsan arviointi: Maalaislääkäri Kiminkinen 9.4.2012 Utriaiselle

Miksi tätä paskaa jauhetaan Suomessa samojen maallikoiden toimesta, kun maailmalla tälle vain nauretaan tiedepiireissä ? Nyt Utriainen olen saanut tarpeekseni tästä paskasta ! Soitin Leo Niskaselle ja olet täysin amatöörimäisesti ymmärtänyt ja käsittänyt koko tutkimuksen päin helvettiä! Sehän nimenomaan osoittaa statiinien hyödyn ja syöpäneutraaliuden. Nyt otat järkesi käteen ja mietit, mitä voit saada aikaan, jos korkean riskin potilaat lopettavat hoitonsa. Me tulemme seuraamaan sitä. On eri asia olla asiantuntija ja lääkäri ja kantaa vastuu kansasta kuin huudella rannoilta ja puskien takaa. Tämä viestintä loppuu osaltani tähän.
Ymmärrän, että tämä on asia ja olen asiassa vastaan kansan puolesta. Toivon, että Sinäkin ymmärrät tämän - tosin uskon, sillä vaikutat ihan mukavalta mieheltä. Mutta kun on ihmishengistä kyse, olen tosissani. Lisäksi saisit pyytää anteeksi Petri Kovaselta - häpeä hyvä mies!
tapsa

Koko tieteellinen artikkeli ja vertaisarviointi kokonaisuudessaan on nettisivuillani "alisivu 5 liite 35". Linkki on alla.

https://sites.google.com/site/leinoutri ... utkimukset
Leino Utriainen
maallikko lääketieteessä

O'Riley

Re: MAALAISLÄÄKÄRI TEKI VERTAISARVIOINNIN

ViestiKirjoittaja O'Riley » 06 Kesä 2013 17:08

Maalaislääkärin kommentit ovat yhtä asiattomia kuin hänen hirvittävä takatukkansakin.

Tsemppiä Leino kuitenkin tähän julkisen keskustelun ylläpitoon erittäin tärkeästä asiasta!

Matti Tolonen

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 06 Kesä 2013 19:12

Haukka ym. raportti
Haukka J, Niskanen L, Partonen T, Lonnqvist J, Tiihonen J. Statin usage and all-cause and disease-specific mortality in a nationwide study. Pharmacoepidemiol Drug Safety 2011. doi:10.1002/pds/2255.
löytyy netistä ja sitä on kommentoitu maailmalla. Huomioni kiinnittyy siihen, että statiinien käyttö vähensi sydänkuolemia, mutta ei kokonaiskuolleisuutta. Raportin abstraktissa, jota eniten luetaan, kuitenkin vaietaan tarkoitushakuisesti tyystin siitä, ettei kokonaiskuolleisuus vähentynyt lainkaan statiineja käyttäneillä, vaan päin vastoin lisääntyi kaikissa vuosittaisissa tarkasteluissa.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 5/abstract

Voit katsoa tulokset taulukon muodossa TÄSTÄ

Vaikuttaa siltä, ettei maalaislääkäri Kiminkinen ole lukenut raporttia tai jos on lukenut, ei ole ymmärtänyt lukemaansa.
Matti Tolonen
Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

Leino Utriainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Leino Utriainen » 06 Kesä 2013 20:39

MATTI

Jos emme nielaise purematta tutkimuksen "analysointia", vaan laskemme taskulaskimella itse konkreettiset sepelvaltimokuolemat (CHD = Coronary Heart Disease), päädymme melko rajuun tulokseen. Statiinin käyttäjiä kuoli 0-7 vuoden lääkitysaikana 7 257 ja ilman lääkettä olleita 4 916 eli statiinin käyttäjiä kuoli sydäninfarktiin 48 % enemmän kuin ei statiinia käyttäviä vertaishenkilöitä. Toimiko statiini väärin päin ?

Voi olla, että epätoivottujen tulosten takia tätä suomalaista tutkimusta ei julkaistu Suomessa.

Toinen ihmejuttu oli se, että raportin tekijöissä oli kolme psykiatria (Partonen T, Lönnqvist J, Tiihonen J) ja yksi rekisterimies (Haukka J.) Vain Niskasen Leo on sisätautien asiantuntija. Kysyin Leolta sähköpostitse, että olitko todella mukana tutkimuksessa vai annoitko vain nimesi käyttöön ? Leo ei vastannut mitään. Mielestäni hän on pätevä professori. Hän on mm. Lääkäriseura Duodecimin hallituksen jäsen.
Sain Jari Haukalta aikanaan tutkimusraportin, kun hän ei tiennyt, että olen kiusankappale. Myöhemmin pyysin tutkimuksesta lisätietoja, jotta tuttavani matematiikan emeritusprofessori olisi tutkinut numeroita. Haukka ei antanut mitään lisää. Oletan, että Leo tai joku muu kielsi.

Lääkäriseura Duodecimin hallituksen jäsenet 2013

Markku Heikinheimo, puheenjohtaja
Leila Niemi-Murola, koulutusvaliokunnan pj.
Tuula Heinänen, verkostovaliokunnan pj.
Jan Schugk, viestintävaliokunnan pj.
Katriina Aalto-Setälä
Harri Hyppölä
Paula Kauppi
Eero Kyllönen
Leo Niskanen
Kaisu Pitkälä
Timo Tuovinen
Jukka Uitti

Katriina Aalto-Setälä on innokas statiinien kannattaja. Kaisu Pitkälä taas on Timo Strandbergin pitkäaikainen yhteistyötoveri ja tukee Timon
lääkemyönteisiä mielipiteitä.

Jari Haukka, PhD, Adjunct Professor of Epidemiology
Chief Scientific Officer, partner

Dr. Haukka has over 20 years experience from epidemiologic research. He has wide knowledge of the content and usage of different registries. He has been involved in various academic research collaborations and is a co-author of large number of international publications.
Leino Utriainen

maallikko lääketieteessä

Leino Utriainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Leino Utriainen » 06 Kesä 2013 21:06

MATTI

Olet oikeassa. Kiminkinen ei tiennyt mitään Haukan tutkimuksesta ennen kuin luki minun juttuni. Sen jälkeen hän soitti Leo Niskaselle ja antoi sitten tulla lunta minun tupaani. Minua huvitti Kiminkisen toinen minä.

Leo Niskanen piti esitelmän Jyväskylässä pari vuotta sitten kolesteroleista ja statiineista. Hän antoi ystävällisesti aineistonsa liitettäväksi nettisivuilleni. Aineisto on alla olevan linkin takana. Muut esitelmöitsijät olivat Jussi Huttunen ja Kari Salminen.

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... JjMTk2NDMy
Leino Utriainen

maallikko lääketieteessä

Matti Tolonen

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 07 Kesä 2013 10:19

Terve Leino, minua askarruttaa tässä tutkimuksessa eräs seikka: Kuinka verrokit (ei-käyttäjät) valittiin? Olivatko hekin ns. suuren riskin potilaita tai suorastaan sepelvaltimotautisia? Tai minkä verran heitä oli (proseentuaalisesti)? Olivatko verrokkien ja statiinien käyttäjien kolesterolilukemat aluksi samanlaisia? Jos olivat, miksi he eivät saaneet/syöneet statiineja? Mahtoivatko ryhmien ruoka-, liikunta- ja tupakointitavat erota toisistaan? Entä ravintolisien käyttö? Oliko niitä edes tutkittu ja otettu huomioon?
Matti Tolonen

Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

Leino Utriainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Leino Utriainen » 07 Kesä 2013 11:11

MATTI

En saanut käsiini muita valintakriteerejä kuin alla olevan englanninkielisen tekstin. Kun tutkimus alkoi jo 1997, oli statiinin käyttö vielä vähäistä. Tämä kai tarkoittaa, että molemmat ryhmät olivat alussa vertailukelpoisia. Sen jälkeen statiinia on määrätty niille ihmisille, jotka ovat olleet lääkärin tarkastuksissa. Koska Suomessa FINRISKI 2012-tutkimuksen mukaan vieläkin noin 60 % yli 25-vuotiaista on "kolesterolisairaita" eli kokonaiskolesteroli yli 5.0 mmol/l, merkinnee tämä, että tämän tutkimuksen aikana myös vertailurymässä ilman statiinia oli vielä paljon "suurenkin riskin" potilaita. Tällä tavalla spekuloimalla lääkitty ryhmä ja lääkitsemätön ryhmä eivät olisi tutkimuksen lopullakaan poikennet hyvin merkitsevästi toisistaan.
Toivottavasti kuitenkin statiinilla lääkittyyn ryhmään oli ohjautunut nimenomaan sekundaariprevention potilaita. Tämä tarkoittaisi, että sepelvaltimokuolemien vertailukelpoinen ero olisi vähän pienempi kuin 48 %. Toisaalta kyllä statiinin olisi pitänyt hoitaa lupausten mukaisesti suuririskisten potilaiden riskiä pienemmäksi eli eron tulisi maalaisjärjen mukaisesti olla lähempänä nollaa prosenttia kuin 48 %:ia.

Olen onnistunut saamaan FIMEA:n työlistalle selvityskohteen STATIININ VAIKUTTAVUUS ARKIELÄMÄSSÄ. Toivottavasti FIMEA kaivaa esille tämän Haukan tutkimuksen salatutkin tiedot sekä Turun yliopiston panttaaman viisi vuotta kestäneen STATEAM-tutkimuksen tulokset. Tässä tutkimuksessa tutkittiin nimenomaan statiinien terveysvaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Näistä asioista lyhyt loppuraportti ei puhu mitään. Siis Suomessakin on paljon statiinien vaikuttavuustietoa kerätty, mutta tiedot on "JOSTAIN SYYSTÄ" jätetty julkaisematta. Onkohan luurankoja kaapissa ?

The study population included all statin users in Finland who had purchased at least one prescription between 1997 and 2005. A
control population matched for age, sex, and place of residence and without statin usage was selected. The study population consisted of
336 618 pairs of individuals, and the mean length of follow-up was 4.4 years. All-cause mortality and mortality caused by coronary heart
disease (CHD), stroke, other circulatory causes, cancer, unnatural causes, and suicide were analyzed.
Leino Utriainen

maallikko lääketieteessä

Kasari

ViestiKirjoittaja Kasari » 07 Kesä 2013 21:46

Ihmiset ostelevat kiusallaan statiineja eivätkä syö. Kuka uskoo?

Minulle kävi niin, että kokonaiskolesterolini oli yleensä 5,6 ja kerran yli 6. Lääkäri kehui kuitenkin kolesterolisuhteita ja sanoi, ettei lääkiykselle ole tarvetta. Vuositutkimuksissa kävin verenpaineeni vuoksi.

Sitten seuraavana vuonna selkäkipuni vuoksi jouduin päivystyksessä toiselle lääkärille ja samalla uusittiin verenpainelääkkeet. Lääkäri kysyi, että mitenkäs nämä kolesterolilääkkeet? Minä ihmettelin, että mitkä lääkkeet. Lääkäri sanoi, että täällä lukee määrätyn statiinit viime vuonna.

Minulle edellinen (vanhempi) lääkäri ei ollut statiinireseptiä antanut. Voisiko olla niin, että turvatakseen oman asemansa hän oli kertomukseeni kirjoittanut määränneensä ko. lääkityksen käypähoitosuosituksen mukaisesti?
Eikä tämä nuorempikaan sitä minulle tarjonnut kun sanoin ajattelevani rasva-asioista hieman eri tavalla. Mitähän mahtoi kertomukseen kirjoittaa?
Kasari

Leino Utriainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Leino Utriainen » 08 Marras 2016 22:21

APU-LEHDEN MAALAISLÄÄKÄRI KIMINKINEN 17.11.2016

Torstaina 17. marraskuuta Studio55.fi-lähetyksessä puhutaan lääkäri Tapani Kiminkisen kanssa kolesterolista. Kiminkinen vastaa lähetyksessä lukijoiden kysymyksiin, joten nyt sinullakin on mahdollisuus osallistua.

Mikä kolesteroliin liittyvä asia sinua mietityttää? Onko oma tai läheisesi kolesteroli koholla? Haluatko tietää, mitä hoitovaihtoehtoja on olemassa? Mietitkö, mitä eroa on hyvällä ja pahalla kolesterolilla?

Lähetä kysymyksesi Kiminkiselle alla olevan lomakkeen kautta viimeistään keskiviikkona 16.11. Lähetyksessä ehditään käsitellä vain osa saapuneista kysymyksistä – ehkä juuri sinun viestisi valitaan joukkoon.

Voit lähettää kysymyksen pelkällä etunimellä. Koko nimeäsi ei julkaista missään.

https://12686c2c-a-62cb3a1a-s-sites.goo ... edirects=0
Leino Utriainen

maallikko lääketieteessä

Leino Utriainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Leino Utriainen » 19 Marras 2016 20:48

KIMINKINEN JA STATIINIHAIMATULEHDUS

Alla on pientä jälkikäyntiä (eli nakutusta kuten automiehet sanovat) Studio55:n ohjelman jälkeen.

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... TdjYWFlMWM
Leino Utriainen

maallikko lääketieteessä

Paluu