ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 23 Heinä 2018 13:26
Juu, vähän jo tympii tämä lääkemaailman yleinen syyttämisherkkyys toisin käyttäytyviä kohtaan.
Metformiinia olen käyttänyt vuodesta 1996. Minulla ei ole ollut ongelmia (joillakin voi olla). Käyttäjillä pitäisi olla tietoa mm B12 vitamiinin mahdollisesta laskusta. En ole törmännyt tähän virallisessa neuvonnassa.
SLGT2 on tuore lääkekehitelmä T2D-markkinoilla. Sen aiheuttamiksi kuvattuja komplikaatioita olen seurannut koko olemassaolonsa ajan. Aluksi ne näyttivät liittyvän tulehduksiin ja lisääntyneeseen amputaatio-tarpeeseen. Keto-asidoosin uhka ei mielestäni tunnu yhtää liikakorostukselta, vaikka on keksittykin vähän jälkijunassa.
Toisaalta, jos lääkityksellä saadaan munuaiset erittämään 50 - 70 grammaa enemmän glukoosi vuorokaudessa, eikö olisi luontevampaa vähentää syödyn sokerin määrää? Joissakin ”oppineiden” piirissä tämän sokerimäärän syömättä jättäminen ehkä pysähdyttää aivot???
Korkein mittaamani ketoosin-arvo (liuskoilla) on 2 mmol/l. Tämä tapahtui n. 4 tunnin kävelylenkin jälkeen kuumahkossa ilmanalassa. Vettä en juuri tankkaile lenkeillä. Paljoa enempään suorittamiseen en enää pystyisikään. Itse en pidä tätä millään muotoa keto-asidoosina (määritelmänsä mukaankaan), tehokkaana ketoaineita & rasvahappoja käyttävänä mitokondrioiden energian muodostustapana kylläkin.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.