Prode, hiilarit ja urheilijat

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

Avatar
MM
Viestit: 547
Liittynyt: 25 Touko 2007 11:33

ViestiKirjoittaja MM » 30 Tammi 2009 14:59

Puolalainen diabeetikoihin erikoistunut l??k?ri, joka hoitaa potilaitaan Optimal Diet-nimisell? ruokavaliollaan. Se on varsin niukkaproteiininen ja el?inrasvapainotteinen karppiruokavalio, jossa kasvisten sijaan ilmeisesti suositaan perunaa.
Mirka

Avatar
Arto
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Tammi 2009 23:02

Palautusjuoman koostumus?

ViestiKirjoittaja Arto » 01 Helmi 2009 18:07

T?ss? on mielenkiintoinen keskustelu alkamassa - tekee siis mieleni kysy? teilt? asiantuntijoilta seuraavaa:

Millaista palautusjuomaa suosittelette punttitreenin p??tteeksi otettavan?

Yksinkertainen kysymys mutta onko vastaus yksinkertainen? Ja jos rasvaa tulisi olla palautusjuomassa mukana niin miksi ja kuinka paljon. Saako/pit??k? hiilihydraattia olla mukana my?s? Varmaankin vastauksenne rakentuvat heraproteiinin / BCAA-aminoiden ymp?rille mutta millainen olisi paras paketti?

T?ll? hetkell? en ole aivan varma mik? t?ss? olisi nyt "oppikirjan" mukaista.
6kk aikana on nyt -19kg ja veriarvot mit? parhaimmat, olisi vain mukavaa toimia viel? paremmin jatkossa jos mahdollista.

Olen k?ytt?nyt palautusjuomissa my?s hiilihydraattia mutta liek? sitten oikein tehd? niin...?

tuulimumma
Viestit: 44
Liittynyt: 12 Touko 2007 11:49

ViestiKirjoittaja tuulimumma » 01 Helmi 2009 20:22

Reino kirjoitti:Mik? on OD ja kuka on kwasniewski?


http://homodiet.netfirms.com/index.html
Tuulimumma
163cm, tavoite 69kg: 64v. [img]
http://tuulismumma.blogspot.com/

Avatar
*P*
Viestit: 1068
Liittynyt: 09 Tammi 2007 11:08

Re: Palautusjuoman koostumus?

ViestiKirjoittaja *P* » 02 Helmi 2009 12:29

Arto kirjoitti:T?ss? on mielenkiintoinen keskustelu alkamassa - tekee siis mieleni kysy? teilt? asiantuntijoilta seuraavaa:

Millaista palautusjuomaa suosittelette punttitreenin p??tteeksi otettavan?

Yksinkertainen kysymys mutta onko vastaus yksinkertainen? Ja jos rasvaa tulisi olla palautusjuomassa mukana niin miksi ja kuinka paljon. Saako/pit??k? hiilihydraattia olla mukana my?s? Varmaankin vastauksenne rakentuvat heraproteiinin / BCAA-aminoiden ymp?rille mutta millainen olisi paras paketti?

T?ll? hetkell? en ole aivan varma mik? t?ss? olisi nyt "oppikirjan" mukaista.
6kk aikana on nyt -19kg ja veriarvot mit? parhaimmat, olisi vain mukavaa toimia viel? paremmin jatkossa jos mahdollista.

Olen k?ytt?nyt palautusjuomissa my?s hiilihydraattia mutta liek? sitten oikein tehd? niin...?


En ole asiantuntija, mutta viimeisen vuoden aikana on uutisoitu kahdestakin tutkimuksesta, jotka osoittivat maidon tai maito+ proteiinijauhe olevan paras mahdollinen palautusjuoma.

MUTTA palautusjuomaahan ei tarvita, jos p??see sy?m??n tunnin sis??n treenist? ja katkaisee katabolian sill?. Ei se palautusjuoma ole mik??n itseisarvo, se otetaan vain sen takia, jos ruokaa ei ole saatavilla tarpeeksi pian. T?m? tuntuu unohtuvan l?hes kaikilta.
"Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei jonkun parta kärvenny." - Mauri Sariola


"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."

Avatar
Arto
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Tammi 2009 23:02

ViestiKirjoittaja Arto » 08 Helmi 2009 13:51

T?ll? foorumilla on todella valtavasti tietoa, pit?? vain lukea uudelleen ja uudelleen keskusteluketjuja ja linkkej? l?pi. Ihmisen biokemia/fysiologian opiskeluun taitaa kulua elinik? teill? l??k?reill?kin :)

Olen taustaltani voimailija, ja k?ym?ss? l?pi aika valtavaa kuntoutumista (sek? elopaino ett? lihaskunto) paraikaa. Eilen viimeksi 30km hiihtolenkki ilman taukoja/ev?it?, ja hapetuskyky on parempi kuin koskaan ollut. Ei n?k?j??n ole i?st? kiinni (33v) saavuttaa parasta lihas/kest?vyyskuntoa. T?h?n menness? tapahtuneesta p??teltyn? on 100% selv?? ettei sokeri (&alko&stressi) minulle sovi.

Liek? sitten O-veriryhm? osasyyn? vaiko "kivikautinen" raamikas ruumiinrakenne jo alkujaankin, mutta omalla kohdallani hiilareiden t?ydellinen poistaminen saa aikaan parhaat fyysiset tuntemukset.

Olen ajoittain k?ytt?nyt hiilareita salitreenien j?lkeen, kun t?st? "laihiksesta" huolimatta on tullut treenattua kovaakin. On varmaankin nyt ymm?rrett?v? j?tt?? salitreenit keveiksi niin kauan kuin dramaattisen oloinen painonputoaminen edelleen on jatkuakseen. Kunnon ketoosiin tehty raskas salitreeni kun saa aikaan ik?v?sti 3-4 p?iv?? kest?v?n katabolian ja lihaskivut joka ei tunnu oikealta. Voi toki olla ett? aika hoitaa t?t? asiaa kun keho sopeutuu. Heraproteiini ennen/j?lkeen harjoituksen vaikuttaisi auttavan palautumisasiaan, pit?? t?t? koetta jatkaa. Tuli sitten hankittua joitakin aminohappo-pulvereitakin lis?ksi viel? (leusiini, glutamiini ja tuollainen Phase1-nelj?n aminon pussi) kokeeksi.

Onkohan t??ll? muita paljon urheilevia joukossa? Itse?ni alkaa kiehtoa t?m? ruokavalio my?s noiden pitkien hiihtolenkkien kautta, ett? miss?h?n lienee kulkee raja ett? olisi sittenkin ment?v? hiilaritankkauksiin. Ei ole viel? tullut vastaan 35km / 2,5h lenkin aikana, ja t?m? seikka kannustaa jatkamaan ketoosi-kokeiluja itselleni enn?tyspitkill? lenkeill

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 11 Helmi 2009 14:17

Min? taidan urheilla suhteellisen paljon. Mutta en ole ketogeenisell?, vaan hiilarini heiluvat jossakin 100 g/pv tuntumassa, aika usein ylikin. Joten olen siin? suhteessa j??vi vastaamaan, mutta kun ei kukaan muukaan ilmoittaudu...

Esimerkiksi Timo Kuuselan mukaan pitk?tkin lenkit matalalla sykkeell? onnistuvat v?hill? hiilareilla.

Ne bodarigurut, joihin henkil?kohtaisesti uskon, eiv?t usko lihasten kehitt?miseen ja kehittymiseen (l?hes) nollahiilareilla. Olen n?hnyt p?invastaisia maallikkov?itteit? aiheesta, enk? ala v?nk??m??n kenenk??n kanssa :) , mutta siis ainakin Colpo ja Venuto suosittelevat hiilareita treenien yhteyteen.

Oma kokemukseni triathlonista t?ll? ei-ketogeenisella hiilaritietoisella ruokavaliollani osoittivat, ett? min? tarvitsen rankoissa urheilusuorituksissa hiilareita, enemm?n kuin olisin arvannutkaan. Siin? on vain taiteiltava nestem?isten hiilareitten, banaanin, suklaan yms. kanssa, koska kaikenlainen pastansy?nti on mulle jo ajatuksena mahdottomuus (tulee turvotus pelk?st? ajatuksesta) ja toteutus toisi mukanaan vain t?ydellisen sohvanpohjalle romahduksen ::loel::

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1794
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 11 Helmi 2009 14:39

Tarkennukseksi Varpulle:
Keskipulssini 3,5 - 4 tunnin lenkill? on n 125. Huippu l?hentelee 150. T?m? ei olisi oikein "sallittua" 70 vuotiaille. Tautihistorialla se on tappava. Lepopulssi on n. 60. Kaikki arvot ovat ilman beta-salpausta eli ilman l??kkeit?.

Mihin terve mies lihaksia tarvitsee?
Tunnen erilaisia "erikoisjoukkoja", suomalaisiakin. Taidot, sitkeys ja kest?vyys ovat paljon t?rke?mm?t. Sielt? l?ytyv?t "kovat". Sen ei tarvitse n?ky? ulosp?in.

Nakkijonossa on lihaksista tietysti apua. Parempi apu on vikkelist? jaloista.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 11 Helmi 2009 16:15

Selvenn?kseksi Timolle: kahvakuulailijana en puhu lihasten rakentamisesta pullistelumieless?, vaan toiminnallisessa mieless?.

Funktionaalista lihasvoimaa tarvitaan kai erikoisjoukoissakin sitkeyden ja taitojen lis?ksi? Kest?vyys tulee k?si k?dess? funktionaalisen lihasvoiman kanssa.

Mielest?ni terve nainen tarvitsee lihaksia, ?lyn ja l?mp?isen syd?men lis?ksi. Miesten puolesta en l?hde puhumaan


::loel::

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1794
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 11 Helmi 2009 17:52

Miesten t?rkein lihas taitaa olla molempien korvien v?liss? sijaitsevassa kuulakahvassa. Se p?rj?? melkein kokonaan rasvalla.
Tosi mies osaa k?ytt?? koneita lihasten jatkona.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Avatar
Varpu
Viestit: 3113
Liittynyt: 18 Elo 2006 6:22
Paikkakunta: Saksa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 11 Helmi 2009 18:35

Tosinaisen aivot toimivat niin hyvin, ett? h?n ymm?rt?? tehd? lihasvoimaharjoituksia, jottei sitten mummuna tartte osteoporoosin runtelemana rullatuolia ohjastaa lihasten jatkeena.

Pappa
Viestit: 273
Liittynyt: 30 Elo 2006 14:45
Paikkakunta: P.R.C. Guangxi <> FIN

ViestiKirjoittaja Pappa » 11 Helmi 2009 20:06

Varpu kirjoitti:
Ne bodarigurut, joihin henkil?kohtaisesti uskon, eiv?t usko lihasten kehitt?miseen ja kehittymiseen (l?hes) nollahiilareilla. Olen n?hnyt p?invastaisia maallikkov?itteit? aiheesta, enk? ala v?nk??m??n kenenk??n kanssa :) , mutta siis ainakin Colpo ja Venuto suosittelevat hiilareita treenien yhteyteen.



Bodareista en tied? mit??n. Hyv?lihaksisia ja hyv?kuntoisen oloisen n?k?isi? inuiitteja sensijaan olen n?hnyt kuvissa. Miten heille on tuo lihaksisto kasvanut l?hes nollahiilarisella - se olisi kai minulle ikuinen arvoitus - jos lukisin Venutoa tai Colpoa ja alkaisin "uskoa".

Mutta tietenkin t?m?kin "havainto" on sivuutettava koska koko kulttuuri kai sitten vaikuttaa eik? ravinto. Jokatapauksessa en ole kuvissa ja kertomuksissa n?hnyt lihaksettomia inuiitteja ja kertomusten perusteella aika pirun kovassa kunnossakin lienev?t el?neet. Olosuhteetkin on vaatineet rautaista kuntoa.

Miksi ja miten lihaksisto voi kehitty? l?hes 90E% rasvaa sis?lt?v?ll? ravinnolla? Ihan lis?ksi syntym?st? saakka kasvaneet aikuisiksi. Jos Colpo sanoisi ett? se ei toimisi... niin ehk? heit? sitten ei oikeasti ollutkaan niinkuin ei ollut amerikklaiten kuuk?ynti?k??n. Lavastusta kai koko inuiittikansa.

Hankalia ovat sellaiset "teoriat" jotka toimivat vain kun osa havainnoista mit?t?id??n. Mutta, sijallehan voidaankin ottaa usko.
Viimeksi muokannut Pappa 11 Helmi 2009 20:11, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rasvateoria -- kenties kaikkien aikojen suurin tiedehuijaus. (Mann - Ravnskov)

Avatar
Timo Kuusela
Viestit: 1794
Liittynyt: 10 Huhti 2008 13:59
Paikkakunta: Helsinki/Torremolinos

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 11 Helmi 2009 20:09

Mutta mutta...,
kun aivo toimii niin, ett? uskoo kaiken kuulemansa, n?kem?ns? ja lukemansa ja ryhtyy viralliselle ravitsemukselle, voi k?yd?kin niin, ett? v?ltt?? osteoporoosin kuulailemalla. Tulee sitten se Alzheimer tai muu latvalaho. Nopsajalkainen pime?vinttinen on tosi vaikea vahdittava.
N?ytt?? nimitt?in silt?, ett? dementiat, hermorappeutumat (ALS), pes?kekovettumatauti (multippeliskleroosi) ovat kasvussa epidemioiksi. Tuore tieto yhdist?? ne matalaan kolesteroliin.
Tasapainoinen ruokavalio, joka ei ole sama kuin nykysuositus, auttaa kummasti niin aineenvaihduntasairauksissa kuin viel? synnyilt??n tuntemattomissa immunologian harhautumiseen liittyviss? taudeissa.
Hyvin voiva ja tulehdukseton kroppa on ihan eri tilanteessa vastustamaan kaikkea haitallista verrattuna turvonneeseen l?skiin, jossa on kilottain pillastumisvalmiita valkosolulajeja.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Marja-aronia
Viestit: 69
Liittynyt: 23 Marras 2008 17:21

ViestiKirjoittaja Marja-aronia » 11 Helmi 2009 23:04

Minulla on sellainen tuntuma, ett? t?m? asia, mist? Timo ansiokkaasti kirjoitti:

"Tasapainoinen ruokavalio, joka ei ole sama kuin nykysuositus, auttaa kummasti niin aineenvaihduntasairauksissa kuin viel? synnyilt??n tuntemattomissa immunologian harhautumiseen liittyviss? taudeissa."

Kiitos Timo! Tuontapaista kirjoitusta olenkin koko sen ajan odottanut, mit? t?t? foorumia olen k?ynyt lukemassa.

Min? aivan tavallisena ihmisen? ilmaisin, jopa niin, etteiv?t ne niin tuntemattomia ole, vaan ovat m??r?tietoisesti piilotettu ja vaiettu suuri ongelmakentt?.

Sitten joskus, kun suurempi osa ihmisist? alkaa oivaltamaan, mist? oikein on kyse, niin nousee todella suuri haloo, jos he eiv?t ole sit? ennen kykenem?tt?mi? reagoimaan tai sitten ovat jo menehtyneet ennen aikojaan.

Luomuna tuotetuilla elintarvikkeilla on ainakin viel? merkitt?v? vaikutus ihmisen terveyteen. On minulla kuitenkin pienoinen pelko, etteiv?t nek??n en?? kaikkialla ehdi palauttamaan terveytt?.

Maapallo on paikkapaikoin aivan liian paljon saastutettu monin eri tavoin. Ilmakeh??nh?n koko ajan tupruaa vaikka mink?laista ainetta ja kemikaalia. Sitten ne tuulten ja sateiden mukana levi?v?t ymp?ri maapalloa.
Viimeksi muokannut Marja-aronia 11 Helmi 2009 23:46, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Arto
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Tammi 2009 23:02

ViestiKirjoittaja Arto » 11 Helmi 2009 23:08

Varpu kirjoitti:Min? taidan urheilla suhteellisen paljon. Mutta en ole ketogeenisell?, vaan hiilarini heiluvat jossakin 100 g/pv tuntumassa, aika usein ylikin. Joten olen siin? suhteessa j??vi vastaamaan, mutta kun ei kukaan muukaan ilmoittaudu...

Oma kokemukseni triathlonista t?ll? ei-ketogeenisella hiilaritietoisella ruokavaliollani osoittivat, ett? min? tarvitsen rankoissa urheilusuorituksissa hiilareita, enemm?n kuin olisin arvannutkaan. Siin? on vain taiteiltava nestem?isten hiilareitten, banaanin, suklaan yms. kanssa, koska kaikenlainen pastansy?nti on mulle jo ajatuksena mahdottomuus (tulee turvotus pelk?st? ajatuksesta) ja toteutus toisi mukanaan vain t?ydellisen sohvanpohjalle romahduksen ::loel::


T?st? keskustelin viime viikolla urheiluhierojani kanssa joka on nyt pudotellut painoa VHH-menetelm?ll? l?hes 30kg ja on muuttunut samalla ammattipy?r?ilij?ksi :) Tulimme t?h?n pitkien lenkkien aineenvaihduntap??telm??n juuri ett? on oltava joko sokeri tai rasva -energiapoltolla mutta ei voi (tai kannata) kesken suorituksen vaihtaa vaan elimist? menee sikinsokin. N?inh?n Vallulle k?vi joissakin arvokisoissa kesken pitk?n k?velyn otti v??r?n juomapullon.

Eli ketoosissa ollen on parempi kuin ei hiilareita tankkaile vaan ottaa irti mit? kehosta glukoosin ja atp:n polton j?lkeen rasvasta l?htee - ja toisaalta Varpun ei-ketogeenisess? mallissa kun elimist? kerran on sokerinpolttotilassa niin silloinhan on se parempi pit?? siin? ja tankata sokeria. Ei t?m? kovin tieteellist? p??ttely? ole mutta yritet??n ajatella itsekin n?it? asioita, siten kai n?it? oppisi. Proteiinista ilmeisesti t?ss? ei haittaa ole kummallekaan tavalle kuitenkaan ennen ja j?lkeen suorituksen otettuna.

Nytkin taas ketoositikku on tummanvioletti kevyen salitreenin j?lkeen ja olo sen mukainen 8)

Mit? todenn?k?isimmin olisin pian ollut tk:n jonossa hakemassa kakkostyypin diabeetesl??kkeit? tai ties vaikka masennusl??kkeit? ilman t?t? ruokavaliota. Uskomattomat ovat omakohtaiset vaikutukset, ei voi muuta sanoa.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa