VAIN PUOLITOTUUKSIA VÄHÄHIILIHYDRAATTISESTA RUOKAVALIOSTA

Lääketieteen tohtori Timo Kuusela kirjoittaa blogissaan ajatuksiaan terveydestä, ravitsemuksesta ja lääketieteestä. Tämä on blogin keskusteluosio.

Valvoja: San Martino

K. Mikko

ViestiKirjoittaja K. Mikko » 17 Touko 2010 12:48

Tri Ossobuco-Onttoluun *) kotisivuilla **) k?yd??n kiivasta keskustelua meit? kaikkia v?h?hiilihydratisteja koskevasta asiasta. Kala?ljy her?tt?? tunteita. Omega-3/6 suhde pit?isi olla 1/1, mutta onkin kaikilla ihan p?in p...t?.
Onttoluu valistaa meit? kala?ljybisneksest? ja osittain my?nt?? sen oikeudellisuuden. Itse h?n ei my?nn? olevansa puolueellinen, mutta vannoo kuitenkin Pullom?llerin *) nimeen ja vastustaa etyyliester?ityj? tuotteita. Varsinkin Suomen markkinoiden vahvin sellainen on h?nen hampaissaan maistunut elttaantuneelta, jos oikein ymm?rsin? H?nell? on my?s tutkimusn?ytt?? (pari kuvaa sivulla). Muovimukien pohjat ovat kadonneet y?n aikana, kun niihin on puristettu kala?ljy kapseleista. N?in kertoo asiasta tutkimuksen tehnyt Jutta: Olen k?ytt?nyt X:n ........ *), koska ....-myym?l?ss? *) ovat kehuneet sen olevan markkinoiden vahvimpia. Tein eilen muovimukitestin ja pohja suli pois. Olen aivan j?rkyttynyt t?st? ja olen lukenut etyyliester?innist? ja sen vaikutuksista maksaan. Jos muovi sulaa, niin mit? se saakaan aikaan ihmisen elimist?ss??! Kiit?n *) sinua n?iden asioiden esilletuomisesta. T?m? asia t?ytyy saada suuren yleis?n tietoon!

ja t?ss? toisen tutkijan kuvaus: Esterit sulattaa muovimukit, ne mukit on my?s tehty ester?im?ll? ja ovat polyesteri? tai polyeteeni? jne...my?s se cc-cola *) sulattaa n?m? mukit!en tosin itse sit? juo, koska se on liuotin, kuten esterit.

X X X

Tri Onttoluulta kysyt??n suoraan, tunteeko h?n etyyliester?idyn kala?ljytohtori X:n?
Onttoluu vastaa: Olen tavannut h?net kerran 80-luvun alussa h?nen aloittaessan vitamiinibiskekset. H?n ei ole tehnyt sen j?lkeen l??k?rint?it? vaan keskittynyt l?hinn? vitmiinialalle. En voi sanoa tuntevani h?nt? yhden tapaamisen perusteella.

Onttoluu on tavannut X:n vain kerran, mutta tiet?? silti, ettei tri X tee l??k?rint?it?? Mist? h?n tiet??, ettei X tee l??k?rint?it?, kun on tavannut t?m?n vain kerran 30 vuotta sitten?

Her?? kysymys ja pieni ep?ilys?, ei kai tri Onttoluu ole vaan Pullom?llerin *) asiamies?

X X X

Lopuksi Kemisti antaa puolueettoman lausunnon kiistellyist? kala?ljyist?: Etyyliester?ity EPA on lipofiilinen aine, joten sille on luontaista imeyty? tai liueta jossain m??rin rasvankaltaiseen materiaaliin kuten muovimukiin. Luulen ett? pullossa oleva kala?ljy on triglyseridin?, joka on v?hemm?n rasvahakuista, eik? pysty liuottamaan muovia yht? nopeasti.

*) Emme linkkaa t??ll? kuin omille sivuillemme. **) Koittakaa etsi? Onttoluun kotisivu vihjeiden perusteella, jos asia kiinnostaa?

pete

ViestiKirjoittaja pete » 17 Touko 2010 22:37

el?inrasva pit?isi muka vaihtaa kasvisrasvaan

tiet??kseni kala on edelleen el?in

ja yrit?n saada kehooni mahd paljon kalarasvaa (el?inper?inen omega 3)

milloin kupsahdan?

K. Mikko

ViestiKirjoittaja K. Mikko » 23 Touko 2010 11:29

Helluntain kunniaksi A.K. Mikko huomaa tamperelaisen Aamulehden rep?isseen puolitotuuden v?h?hiilihydraattisesta ruokavaliosta:

"LAIHTUUHAN SIT?, KUN JUOKSEE VESSASSA"

Artikkelin hehke? "helluntaineito" Partahanna on lukenut l?ksyns? hyvin/huonosti? Hiilarien v?hent?misest? ei ole haittaa h?nen mukaansa, kunhan vaan ei unohda marjoja/kasviksia. Kukas nyt niit? unohtaisi, h?h?
Ei kuulemma sovi kaikille, tiet?? Partahanna ja ilmastokin k?rsii? Kun juostaan koko ajan vessassa tai jotain? Perheen ruokalasku kasvaa hurjaksi? Ilmeisesti siksi, kun per?p??st? tulee koko ajan tavaraa ulos, vaikka toisesta p??st? tungetaan koko ajan lis?? tavaraa sis??n?
Partahanna on tullut siihen tulokseen, ett? pit?? lukea vain amerikkalaisia/ruotsalaisia tutkimuksia v?ltt??kseen ennenaikaisen kuolemanvaaran....

Timo Kuusela

ViestiKirjoittaja Timo Kuusela » 23 Touko 2010 13:47

Sotkikohan Hanna-parka nyt VHH:n Alliin/Xenicaliin? Aamulehdelle t?llainen mielipide tietenkin sallitaan.
Timo Kuusela, LKT, radiologi, eläk.

Paluu