hiilihydraattien määrät eri ruoissa

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

Agga

hiilihydraattien m??r?t eri ruoissa

ViestiKirjoittaja Agga » 27 Heinä 2010 0:29

Hei,

aloittelen hiilaritietoista sy?mist? ja erilaisten elintarvikkeiden hiilarim??r?t kyll? selvi?? pakkausselosteista, mutta mites sitten "puhtaat" ainesosat kuten nauris, omena, muna ym.

Finelist? yritin katsoa mutta siell? on niin tarkkaan kaikki laitettu ett? menee sekaisin. Mit? esim. tarkoittaa hiilihydraatti imeytyv?. Taikka kokonaisenergian jakautuminen. Menee yli hilseen.

Mist? saisin selke?n taulukon, miss? sanotaan esim. omenan hiilihydraattim??r?. Vai onko joku, joka on haka tulkitsemaan tuota fineli??

apua!

pete

ViestiKirjoittaja pete » 27 Heinä 2010 16:12

Finelist? tulkittua:

omena

hiilihydraatit imeytyv? = 6,6 g /100 g omenaa

(t?m? on se tieto jota kaipaat jos haluat laskea sy?mi?si hiilareita muusta ei tartte v?litt??)

eli jo sy?t 100 gr palan omenaa sy?t samalla 6,6, g hiilihydraattia (sit? imeytyv??)

esim porkkanalla vastaava on 5,6 g hh/100 gr

n?iden irtotuotteiden osalta on tosiaankin hieman vaivalloista p??tell? kuinka paljon annoksessa on hh kun omenat voivat olla isoja tai pieni?.

Tietenkin voit kaupassa laittaa omenat pussiin ja punnita sen ja sitten laskea kotona paljonko tuossa pussillisessa on hiilareita. (ja voihan joka omenan laittaa omaan pusiinsa)

valmistuotteissa pit?? muistaa ett? arvot annetaan 100 g kohti (ja tai annoskokoa) Itse laskeskelin joskus esim hapankorpuille kappalekohtaisen hh m??r?n (muistaakseni 5 g/kpl joissain tuotteessa)

(eli pakkauksen paino jaetaan korppujen m??r?ll?, saadaan korpun paino, ja pakkauksen kyljest? katsotaan hh/100 gr ja lasketaan hh/korppu)

Agga

ViestiKirjoittaja Agga » 28 Heinä 2010 1:20

Kiitti Pete! Sattuisitko (tai sattuisko joku muu) tiet?m??n ett? onko olemassa joku leip?/vilja jota v?h?hiilihydraattisella dieetill? voi sy?d?? Itse yrit?n olla sen verran "puhdasoppinen" (yeah, right... ::loel:: ) etten sy? hapankorppua

Varpu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varpu » 28 Heinä 2010 12:00

gluteenittomissakin viljoissa on hiilareita. jos haluat olla supertarkka, joudut paistamaan n?kk?rit itse. "Hiilarittomia" n?kk?reit? voi yritt?? viritell? manteli- ja hasseljauhoista, mutta niiden kasassapysyminen on ongelma.

MORRIGANIN PELLAVALEIP?SET
6 munaa vaahdotettuina
1,5 dl pellavansiemenrouhetta
1,5 dl soijajauhoja
1,5 dl vehn?leseit?
3 tl leivinjauhetta
iso loraus oliivi?ljy?

Sekoita kaikki ainekset taikinaksi taikinaksi ja leivo pieniksi leip?siksi. Paista 180-200 ?C uunissa noin 10-15 minuuttia.
Morriganin pellavaleip?set ovat mainio aamiaisvaihtoehto niille, joille eiv?t pekoni ja munat aamuisin maistu. Yksi leip? halkaistuna riitt??, siihen sitten reilusti juustoa, kunnon kinkkua, kurkkua tms. p??lliseksi.
Hiilihydraatit:
Pellavansiemenrouheessa 7,0 g / 100 g, rasvaisessa soijajauhossa 23,5 g / 100 g, v?h?rasvaisessa soijajauhossa 28,4 g / 100 g, vehn?leseiss? 15,4 g / 100 g.

JUUSTON?KK?RI (H-Limit ruokavalio; resepti Aki Loikkanen ja Outi Sepp?l?)
1 dl vehn?leseit?
1 dl pellavansiemeni? rouhittuina
1 dl auringonkukansiemeni? jauhettuina
1 tl yrttisuolaa
1 tl suolaa
2 tl leivinjauhetta
2 dl kermaviili?/ jugurttia/ piim??
1 kananmuna
2 dl emmentaljuustoraastetta
? dl parmesanjuustoraastetta
2 rkl lesitiinirakeita
50 g voita

Sekoita ensin kuivat aineet kesken??n. Lis?? sitten kermaviili ja kananmuna.Vaivaa juustoraasteet ja lesitiinirakeet taikinaan. Lis?? sulatettu voi ja sekoita se tasaisesti taikinaan. Anna taikinan seist? huoneenl?mm?ss? ainakin tunti. Py?rit? taikinasta pieni? pallosia, litist? ne py?re?n n?kkileiv?n kokoisiksi. Paista ensin 200?C:ssa kauniin ruskeiksi ja kuivata sitten 50?C:ssa uunissa y?n yli kuten korput.
Hiilihydraatit:
Vehn?lese 15,4 g / 100 g, pellavansiemen 7 g / 100 g, auringonkukansiemen 12,6 g / 100 g, kermaviili 3,2,g / 100 g.

L?hde: Salmenkaita-Tavi: Laihdu ilman n?lk?? (1. painos; uusimmassa ruokaohjeet on j?tetty pois).

Kirjastosta l?ytyy lukuisia kirjoja, joissa annetaan v?h?hiilarisia ruokaohjeita. Niihin taitaa vain olla pitk?t jonot. Kaikkein edullisin keittokirja aiheesta on tuon samaisen Laihdu ilman n?lk?? -sarjan kotiruoka-kirja

Agga

kiitoksia

ViestiKirjoittaja Agga » 29 Heinä 2010 23:49

Hei,

kiitos Varpu vinkeist?. Luin sulta pari kirjaa sek? Antti Heikkil?n hyv?n olon keittokirjat. T?ytyy sanoa ett? oli todellinen silmienavaus!! Huhhuh. Olen 3-kymppinen ja sy?m?historia sis?lt?? 10 vuotta ahmimish?iri?t? (todellinen hiilari-imuri olen), lihomisia ja v?lill? laihtumisia, t?h?n asti Painonvartijoiden riveiss?. Pahin ylipainoni on ollut 101 kg, 165 cm pituudella.

Nyt alkaa lukemat olla 86 kilon paikkeilla, kiitos parempien el?m?ntapojen + v?lill? yrittelyn painonvartijoissa.

T?m?n hiilaritietoisuuden l?ysin vasta pari kuukautta sitten ja nyt ottelen ensimm?isi? askeleita t?ll? ruokavaliolla, v?lill? sortuen (ja olen lomalla, tietty vasta sitten syksyll? "aloitetaan tosissaan", kuten aina.)

Mutta luulen ett? hiilaritietoisuus voisi olla mulle se juttu!! Kiitoksia sulle hyvist? kirjoista. Uutta on se, ett? on oppinut ajattelemaan kokonaisvaltaisesti ruoan terveellisyytt?, ei vain kaloreita tai pisteit

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 05 Elo 2010 13:18

...onneksi painarit l?hti. :mrgreen:

Hiilihydraattiriippuvuuskin voi ilmet? erilaisina sy?mis- ja juomish?iri?in?. Itse olen k?rsinyt ajoittaisista sy?mish?iri?ist? pienen ik?ni, ja diabetestahan se tiesi. No, kyll? t?st? menn??n taas valoa kohden, t?st? sy?misest?kin, ongelmaa siit? ei saa tehd?. ;) (helpommin sanottu, kuin tehty)
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

Agga

palattu sorvin ??reen

ViestiKirjoittaja Agga » 20 Elo 2010 10:09

Hei,

nyt olen palannut lomilta t?ihin ja kolme p?iv?? on taas karpattu ihan tosissaan. Pois ovat j??neet riisi, pasta, perunat, leip? ja sokeri. Hyv?lt? tuntuu, eik? kovinkaan vaikealta.

Paistoin eilen illalla kanaa ja vihanneksia ja lis?sin sekaan 2 dl ihka-aitoa kuohukermaa, nam! Eip? tuommoisia herkkuja saanut silloin nauttia, kun k?rvisteli painonvartija-dieetill?. ;)

Yrit?n pit?? hiilarim??r?n max 100 grammassa/p?iv?. Toivotaan, ett? paino l?htee taas tippumaan.

*pidet??n peukkuja!*

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 27 Elo 2010 11:42

Nyt ei tarvitse k?rvistell?, vaan voi sy?d? hyvin. Kunhan ei ala liioitella suuntaan tai toiseen. ;)
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

toni_pikkelsivaara

Re: hiilihydraattien m??r?t eri ruoissa

ViestiKirjoittaja toni_pikkelsivaara » 21 Marras 2010 8:51

Agga kirjoitti:Mist? saisin selke?n taulukon, miss? sanotaan esim. omenan hiilihydraattim??r?. Vai onko joku, joka on haka tulkitsemaan tuota fineli??

www.keho.net/ravintolaskuri on aika k?tev? sivusto eri ruokien ja ruoka-ainesten ravintosis?lt?jen laskemiseen. Sivu my?s piirt?? selke?n graafisen kuvan p?iv?n energiasis?ll?n jakautumisesta.
Informaatiota on melkein liikaakin, koska rekister?ityneet k?ytt?j?t voi itse lis?ill? ruokien tietoja sinne ja tiedoissa on n?in ollen paikoitellen isoja heittoja.
Adminien ker??m?t tiedot ovat per?isin Finelist

Paluu