Aloittelijan vatsakivut

Tämä osio on tarkoitettu vähähiilihydraattiseen elämäntapaan vasta tutustumassa oleville.

Valvoja: MahaTar

sirpa75

Aloittelijan vatsakivut

ViestiKirjoittaja sirpa75 » 01 Loka 2011 13:03

Heippa kaikille. Uusi olen t??ll? ja vasta aloittanut hiilihydraattitietoisemman el?m?ntavan. Olen pienest? pit?en ollut hiilarisy?pp?, lapsena en suostunut sy?m??n mit??n muuta kuin perunaa ja t?m? linja oli pitk?lle aikuisuuteenkin asti. Monet ruoat jo pelk?ll? hajullaan ja ulkon??ll??n aiheutti suurta pahoinvointia :roll: t?lle k?sitt??kseni oli joku sanakin, mik? lie fobia. Vaivaa hieman viel?kin mutta kiitos aviomiehen olen oppinut nyt viimeisen 4 vuoden aikana sy?m??n lihaa, kalaa ja kanaa mik? aiemmin meni mahaan vain hyvin pienin? paloina ja saattoi aiheuttaa oksurefleksin.

Ollaan ehk? noin kuukauden ajan tehty ruokia karppikirjan mukaan, alkuun harvemmin ja viime viikkoina useammin. Olen siis j?tt?nyt pastan ja perunan pois ja leip?kin on vaihtunut karppiseen. Aamupalaksi olen keksinyt smoothiet mik? oli aivan ihana keksint? sill? en ole koskaan pystynyt sy?m??n aamupalaa ja tuota pystyn sy?m??n ja siit? tulee hyv? olokin, tai ainakin tuli aiemmin........

Eli siis ihan alkuun mulla oli kohtalaisen hyv? olo, paino on t?n? aikana tippunut noin 4kiloa. Nyt ekan kerran viikko sitten k?vi niin (onneksi oli koulutuksesta et?p?iv? ja olin kotona) ett? aamulla vedetty smoothie aiheutti vatsakipuja ja todella huonon olon. En pystynyt sy?m??n mit??n muuta koko p?iv?n?. Mutta sitten seuraavana aamuna sain ilokseni todeta ett? mun vatsan toiminta oli l?hell? normaalia, olen tottunut viime vuosina siihen ett? vatsan toiminta on hyvinkin ripe?? ja harvemmin mit??n kiinte??. Kuvittelin vaan ett? se on normaalia ja stressin aiheuttamaa.

No itku pitk?st? ilosta. Sunnuntaina sitten illalla meni maha ihan kuralle, siis oli ihan vett? vaan. Ja nyt t?m? viikko on ollut sit? ett? mahaan sattuu v?lill? jos sy? jotain ja vatsa saattaa menn? ihan vesikuralle aivan yht?kki?. T?t? ei tapahdu joka p?iv? ja m? en ole viel? osannut yhdist?? ett? olisi joku tietty aine mik? voisi aiheuttaa. Toissap?iv?n? kyll? smoothie ei aiheuttanut mit??n, olin j?tt?nyt kiivin pois mutta t?n??n tuli taas hirve?t kivut (mutta t?n??n vatsan toiminta on ollut ok). Voisiko kiivi aiheuttaa, en tied? mutta kuitenkaan aiemmin kiivist? ei tullut mit??n vaikka saatoin laittaa 2 kerralla. ?sken s?in yhden ruisleiv?n jonka p??ll? oli ingmariinia ja meetvursti ja vatsa rauhottu. Tosi outoa.

Eilen illalla s?in lihapullia ja hernemaissipaprikaa ja parin tunnin p??st? sattui vatsaan ja meni ihan kuralle.

Olen yritt?nyt etsi? tietoa ja tuntuu ett? vaihtoehtoja on monia. Joko joku ruoka-aineyliherkkyys tai sitten se ett? ruoansulatusentsyymit ei toimi viel? kunnolla vaan on liikaa entsyymej? jotka olisi valmiina pilkkomaan hiilareita :-| luin er?st? keskustelua miss? joku on sanonut ett? jos rupeaa kuuntelemaan elimist???n alussa, on yritys tuhoon tuomittu koska silloin ihminen pyrkii tekem??n jotain mill? p??see pois siit? tilasta vaikka se olisi t?ysin normaali (eli juuri se ett? elimist?n pit?? vaan muuttaa entsyymej? toisenlaisiksi).

Kaipailisin my?s muiden kokemuksia, eli onko teill? ollut vatsakipuja (siis todella kovia) ja ripulia. Onko se mennyt tietyss? ajassa ohi vai oletteko l?yt?neet jonkun syyn mik? on aiheuttanut? Hirvitt?? v?h?n kun ei tied? mit? uskaltaa sunnuntai aamuisin sy?d? kun pit?isi menn? ratsastustunnille :shock: miehelle ?sken pistin viesti? ett? vois hakee mulle kotiin tullessaan jotain ruoansulatusentsyymej? jos niist? olis yht??n apua.

Kauheen ristiriitaista kun on kuitenkin parempi olo kuin aiemmin ja v?lill? sitten suorastaan h*lvetillinen :?

sienestäjä

Vinkki

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 01 Loka 2011 16:48

Lue Tolosen sivuilta - yll? - kohta pre-pro- ja synbiootit, vatsan rauhottajia paljon
Tuo ei-kuuntelemisen neuvo ei minusta pitk?n p??lle toimi, kukas ne vaikutukset noteeraa, ellet juuri sin? itse!!

MahaTar
Piällysmiesj
Viesti:

ViestiKirjoittaja MahaTar » 03 Loka 2011 13:21

Aina ja kaikissa aluissa on omat ongelmansa. Totta helvetiss? kroppa s?ikkyy uusia tuulia ja ilmoittaa siit? tavallaan. Mit? siin? smoothiessa oli? :P

Joskus kyll? suomalaisen terveydenhoidon sotkema suolisto kaipaa uutta flooraa ja faunaa, eli bakteereita. Suosittelen min?kin monipuolisen probiootti vai miksik? n?it? suojavalmisteita nimitet??nkin, hankkimsta. Eli lue Tolosen osiota. Ajoittain k?rsin itsekin ruuttasuoli-ilmi?st?, mutta se menee ohi kyll?, lis??n silloin suojavalmisteiden k?ytt?? ja bakteeripiim??...

Itse olen tehny aamuhuikaksi teelusikallinen finnmolkea tai molkosania lasilliseen kehonl?mp?ist? vett?. Ja toi saamasi ?l?-kuuntele-kropaasi-alussa -neuvo on aika h?hl?. Sin?h?n se kroppaasi asutat. :mrgreen:
Voi voi, voi voi voi, voi!

http://mahatar.blogspot.com/

pete

ViestiKirjoittaja pete » 03 Loka 2011 18:41

sy?tk? jotain uutta?

mulle noita oireita tulee sellerist? ja valmisruuista (mainitsit lihapullat)

ja ruisleiv?n sy?nnist?

joskus ihan muuten vaan

kokeile pellavasiemen rouhetta, toimii mulla mutta pit?? muistaa sy?d? s??nn?llisesti eik? vasta oireiden tultua

sienestäjä

selleri

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 03 Loka 2011 18:46

Minulla selleri on lapsesta asti kuulunut luokkaan "suu s?isi vaan ei vatsa vastaanota" = kipua

sirpa75

ViestiKirjoittaja sirpa75 » 04 Loka 2011 18:08

Smoothie on periaatteessa aina samanmallinen, v?h?n muuttelen sis?lt??. Ensin pohjustukseksi sanon ett? t?n smoothien otin osaksi aamupalaa ennen kuin mietin hiilareiden v?hent?mist? kun tajusin kiloklubin avulla ett? mun ongelma itseasiassa on se ett? mun kalorit j?? todella alhaisiksi p?iv?n mittaan, eli en sy?nyt aamun ja p?iv?n aikana k?yt?nn?ss? kuin ehk? jokun leip?palan ja sitten illalla ison annoksen ruokaa, jotain todella hiilihydraattipitoista. Siksi en ole miettinyt sit? ett? mit? se sis?lt?? (k?sitt??kseni kiivi on kiellettyjen listalla jos yritt?? v?hent?? hiilihydraatteja? M? en oikein ole viel? perill? n?ist?).

Eli smoothieen laitan jonkun verran pakastemansikoita tai mustikoita, turkkilaista jugurttia, avocadon, ehk? sen kiivin ja punasta maitoa. Monta viikkoa menin t?ll? reseptill? eik? ollut mit??n ongelmia :roll: p?invastoin, olo oli aina todella hyv? kun olin tollasen vet?ssy. En edes tienny ett? niin hyv? olo voisi olla :mrgreen:

Mun mielest? en oo muuten mit??n uutta ottanu ruokavalioon (kiivi ja avocado on uusia) ja lihapullat mies teki itse. Ollaan nyt kuukauden ajan v?ltelty eineksi?.

T?n??n aamulla tein smoothien aamupalaksi ja j?tin kiivin pois eik? tullut maha kipe?ksi. T?ytyy varmaan viikonloppuna kokeilla ett? onko se kiivi joka sit? nyt aiheuttaa. Maitohappobakteereja olen nyt ottanut ja my?s niit? ruoansulatusentsyymej?.

~s~

sienestäjä

kiivi

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 04 Loka 2011 18:21

Et olisi ainoa, jolla kiivi kiprist?? = min?+ vaimo. Omat lihapullat on jess!

sirpa75

ViestiKirjoittaja sirpa75 » 07 Loka 2011 8:38

M? ymm?rr?n sen neuvon ettei pid? kuunnella elimist???n silleen ett? jos on kerta "normaalia" ett? saattaa tulla erin?isi? tuntemuksia niin silloinhan ihminen automaattisesti saattaa todeta ett? ei t?? sovikaan mulle ja palaa vanhaan. Kun odottamalla ja kest?m?ll? sitten saattaiskin k?yd? niin ett? yht?kki? tilanne normalisoituu ja olo on hyv?.

Nimitt?in kyll? mulla eilen tuli ahdistus kun olo oli taas ihan hanurista ja totesin jo miehellekin ett? hitto m? palaan kohta takaisin vanhaan ruokavalioon :roll: mik? lie eilen sitten aiheutti mutta mulla illalla oli kipuja ja polttelua yl?vatsassa ja maha ihan vesikuralla.. Piti sitten menn? ysilt? nukkumaan ja aamulla oli taas tuntemukset tiess??n.

Oliko sitten eilen syyn? maap?hkin?t joita s?in iltap?iv?ll?? Mene ja tied?, aiemmin ei niist? ole tullu mit??n oireita. Nyt s?in niit? kun mietin ett? saankohan m? viel?k??n kokooni n?hden tarpeeksi kaloreita p?iv?ss? ja eik?s niiss?kin ole rasvaa ihan kohtalaisesti. Tiet??k? kukaan miksi yleens? sanotaan ett? p?hkin?it? kannattaa sy?d? mutta maap?hkin?it? ei? Kun m? tykk??n maap?hkin?ist? ja ne ei oo niin kalliitakaan, tuntuu ainakin ett? muut p?hkin?t on tosi tyyriit?.

Jos joku ihmettelee ett? miksi m? niin niit? kaloreita mietin koko ajan niin m? en oikeasti osaa yht??n hahmottaa ett? mit? ja kuinka paljon mun pit?isi sy?d? p?iv?ss? :shock: mun vanhempia ei paljon kiinnostanut ruokkia lapsia terveellisesti, m? olen ala-asteella jo alottanu aamuni kahvilla ja pullalla :oops: l?mmint? ruokaa s?in vain koulussa ja viikonloppuisin s?in ehk? pari leip?? p?iv?ss?. Mun suhteen ?iti oli luovuttanut kun taaperona kielt?ydyin kaikesta muusta kuin perunasta..

Oikein hauskaa viikonloppua kaikille!

~s~

sienestäjä

mik? on terpeeksi?

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 07 Loka 2011 8:52

Yksinkertainen "kuuntelutesti" kertoo sy?tk? tarpeeksi:

VHH-ruokavaliossa n?lk? loistaa poissaolollaan silloin, kun sy?t tarpeeksi. N?lk? on osoitus liian v?h?st? ravinnosta -n?lk? ei laihduta, ja t?ss? EI tarvitse n?hd? n?lk??.
Kaloreita EI tarvitse laskea, sill? n?lk?-ein?lk? "kuuntelusi" kertoo, oletko sy?nyt tarpeeksi.
Kuten huomaat, vain sin? itse tied?t sopivan ruokam??r?n :blissysmile:

sirpa75

ViestiKirjoittaja sirpa75 » 07 Loka 2011 8:59

Ok :) aiemmilla viikoilla musta tuntu ett? oli koko ajan n?lk? pois (oli niin ihanaa kun koko kroppa tuntu niin rauhalliselta, ei tuntunu n?lk??, onttoja oloja eik? mit??n tuntemuksia suolistossa).

Nyt viime p?ivin? on tuntunu kyll? v?h?n v?li? silt? ett? on jatkuvasti n?lk?. Vaikka eilen s?in ihan reilun lounaan (samaa ruokaa mit? sy?tiin edellisiltana ja se oli tehty karppikirjan ohjeen mukaan) niin siit? j?i sellainen ontto olo etten tiennyt onko viel? n?lk? vai mit? se on. M? sit monesti paikkaan noissa kohti oloa sill? ett? juon vett? reilusti p??lle.

No t?ytyy viel? v?h?n perehty? tarkemmin koko asiaan ja vatsalaukun viesteihin.

sienestäjä

Kananmuna

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 07 Loka 2011 9:12

T?ll? puolella on vuosia tiedetty kananmunan terveellisyys ja erinomainen kyky karkottaa n?lk?? tunneiksi. Eilisen ja t?m?n p?iv?n lehdist? voit lukea tutkijan varovaisen arvion. L?yd?t tekstin "Kansalaisen mediavahdista" yll? "munaa nelj? kertaa viikossa"
Sy? reilusti lis??, vesi ei vie n?lk??---lopulta olet itse se karppikirja, sitten on helpompaa :mrgreen:
N?lk? l?htee sy?m?ll?, ei ruokaa karttamalla :!:
Min? sy?n kananmunan joka aamu

sirpa75

ViestiKirjoittaja sirpa75 » 07 Loka 2011 10:23

joo m? yrit?n nyt opetella ihan uudenlaisen el?m?ntyylin, mutta v?h?n vaikeeta se on :mrgreen: onhan se jo mulle ihan uutta ett? aloitan aamuni sy?m?ll? jotain. Onpa hassua kun t?ss? i?ss? sitten tulee se ahaa- el?mys ett? jaa t?st?k? ne mun jatkuvat v?symykset on sitten aina johtuneetkin, elimist? ei ole koskaan aiemmin saanut tarpeeksi energiaa kun vaan kerran kaks p?iv?ss? sy?ny hirveesti hiilareita (ja aina k?vi niin ett? sen aterian j?lkeen rupes v?sytt??).

No parempi my?h??n kuin ei milloinkaan :) m? yrit?n olla k?ym?tt? vaa?alla jatkuvasti mutta tossa aiemmin oli pakko k?yd? kun siis eilisen j?lkeen oli uskonpuutetta ja kyll?h?n se tsemppaa jatkamaan sinnikk??sti kun aamupaino on kuukaudessa tippunu 5kiloa.

M? rakastan kananmunia joten niiden sy?minen ei tuota mulle ongelmia ::loel::

sienestäjä

kuuntelua

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 07 Loka 2011 11:36

Hei -tuohan on sit? itsens? kuuntelua!
Hiilaripommi = v?symys
Sanoisin,ett? viisi kiloa/kk on jo maksimivauhti, ett? varmasti pysyykin poissa
Minulle "t?ss? i?ss?" oli 63 viime vuonna toukokuussa. Laardia l?htenyt 24 kg, lihasmassaa 10 kg lis??, rasvaprosentti 48 -> 30

sirpa75

ViestiKirjoittaja sirpa75 » 07 Loka 2011 11:45

luulen ett? t?? mun pudotusvauhti kyll? hiljenee jossain vaiheessa. Onhan t?? ollut niin suuri muutos mulle.

Aiemmin kun oli ruokaa lapoin lautasen esim t?yteen perunaa ja saatoin ottaa vain muutaman lihapullan (m? siis oikeasti rakastan perunoita). Nyt on lautasella lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia.

En ole yli kuukauteen juonut yht? ainoaa saunasiideri? ja sit? ennen join noin viikossa ehk? 4-6 siideri? monelle eri illalle siis jaettuna, oma sauna kun on niin siell? tulee usein istuttua. Olen ottanut vain punkkua jos on jotain tehnyt mieli. Vaikka ilmeisesti sekin pit?isi t?ss? vaiheessa viel? pist?? pannaan?

Aiemmin meni joka viikonloppu joko iso sipsipussi tai hyvin iso karkkipussi kun nyt kuukauden aikana en ole yht??n karkkipussia sy?nyt itse, olen ottanut yksitt?isi? kappaleita suklaarusinoita tai sitten jotain karkkeja niin ett? niit? on ehk? maks ollu joku 10kappaletta. Sipsej? olen sy?nyt 2 kertaa sellaisen 75g:n pussin.

Joten olen tyytyv?inen t?st? t?m?n hetken pudotuksesta koska se kertoo siit? ett? n?? mun muutokset on toimivia :D

pete

ViestiKirjoittaja pete » 07 Loka 2011 14:43

sirpa75 kirjoitti:

Jos joku ihmettelee ett? miksi m? niin niit? kaloreita mietin koko ajan niin m? en oikeasti osaa yht??n hahmottaa ett? mit? ja kuinka paljon mun pit?isi sy?d? p?iv?ss? ~s~

t??lt? www.kalorilaskuri.fi voi k?yd? arvioimassa kaloritarvetta

(huomasin ett? mun kulutus on ty?p?iv?n? jopa liki 3 kertaa suurempi kuin luppo p?iv?n? mutta sy?n puolet v?hemm?n. Lepokulutuskin tippunut 20 % laihtumisen takia.)

karpatessa min? soin aamupalan josku iltap?iv?n loppu puolella ja iltapalan jos oli n?lk?, aika usein yksi ateria p?iv?ss? riitti. nyky??n on taas aamuisin n?lk? -liikaa hiilareita kait.

Paluu