Suomalainen kannanotto kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon

Löysitkö lehdestä, netistä tai jostain muualta uutisen, joka kaipaisi hiukan ruotimista. Tässä on paikka sellaisille.

Valvojat: MahaTar, Sienestäjä2

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Suomalainen kannanotto kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 21 Loka 2012 14:16

Funktionaalisen lääketieteen seura julkaisi 19.10. kannanoton kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidosta.

http://fms.fi/kilpirauhasenvajaatoiminnasta/

Tästä käy ilmi että tavanomaiset laboratoriokokeet TSH ja T4V eivät näytä kilpirauhashormonien toiminnan tilaa, sekä että tavanomainen tyroksiinihoito ei auta kaikkia kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä. Monesti potilaalle määrätään mielialalääkettä kun ei osata hoitaa oikein.

Tyypillistä on se, että näiden lääkärien mielestä tärkeintä koetta, käänteistä rT3:a ei ole Suomessa otettu kymmeneen vuoteen, vaan näytteet lähetetään tyypillisesti Yhdysvaltoihin analysoitaviksi.

Olen törmännyt Paraisilla tk-lääkäriin joka kirkkain silmin väitti minun olevan liikatoiminnan puolella, ja joka kieltäytyi määräämästä minulle T3V-koetta joka olisi sen osoittanut! Kun sen lopulta sain, se oli aivan liian matala. Monet lääkärit eivät tiedä T3:n olevan aktiivinen hormoni ja T4:n eli tyroksiinin olevan varastohormoni, aktiivisen hormonin esiaste. Esimerkiksi oman kunnan, Iin, tk-lääkäri väitti tyttärelleni T4:n olevan aktiivinen hormoni.

Tyroksiinipurkin tuotetiedoissa lukee, ettei tyroksiinia saa määrätä ellei olla varmoja potilaan lisämunuaisten tilasta. Niitä ei yleensä kukaan tutki. Se ei kuulu normaalimenettelyyn (diagnosoimattomassa ja vajaasti hoidetussa vajaatoiminnassa elimistö erittää lisää kortisolia jaksaakseen, ja lisämunuaiset kärsivät tästä kompensoinnista). Saksassa, Englannissa ja Yhdysvalloissa on laboratorioita jotka tekevät kortisolin määrityksiä syljestä. Niihin lähetetään 3-4 koeputken sarjat, joista selviää kortisolin vuorokausijakauma.

Näitä testejä osaa Suomessa määrätä kourallinen lääkäreitä. Ne ovat erittäin kalliita, mutta ainakin jotkut niistä ovat Kela-korvattavia.

Olen itse sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa noin 30 vuotta, joista 21 diagnosoituna ja tyroksiinia nauttivana, ja vasta tänä syksynä sain lähetteen tavanomaisiin kortisolimittauksiin Leena Furubackalta.

Koska Suomen lääkärikunta on erittäin huonosti perillä kilpirauhasesta, aivolisäke-kilpirauhanen-lisämunuaiset-akselista ja näiden hoidosta, potilas joutuu (jos osaa) itse ottamaan liian monesta asiasta selvää saadakseen apua. Huonosti hoidettu kilpirauhanen voi johtaa esimerkiksi syvään masennukseen, joka on erilainen kuin tavanomainen masennus, koska se johtuu hormonin toimimattomuudesta elimistössä joko hormonin puutteesta tai hormoniepäherkkyydestä johtuen.

Näistä suomalaisten potilaiden ongelmista voi lukea esimerkiksi seuraavista keskustelufoorumeista:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=60646
http://kilpirauhas.info
http://kilpirauhanen.com
http://www.kilpirauhasliitto.fi/

Kilpirauhasliiton Oulun osasto julkaisee pian kannanoton hoidon tasosta Oulun alueella.

Oululaiset vajaatoimintapotilaat vaeltavat Leena Furubackan luo Alaveteliin. Niin tein nyt minäkin. 287 km matkaa yhteen suuntaan. Oli ihme että jaksoin ajaa edestakaisin kun kunto ei ole optimaalinen.

sienestäjä

lahtelaisen miehen kokemuksia

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 21 Loka 2012 15:36

Tämän vuoden tammikuussa todettu, vasta syyskuussa löytyi sopiva annos (1.625 mikrogr). Tk-lääkäri nosti keväällä pyynnöstäni 1.75mgr, mutta laittoi reseptiin aloitusannoksen joka oli 0.5 söin omin lupineni 1.75.!!! Kävin endokrinologilla, tsh mittaamattomissa, T4 22, T3 6.7. Sanoi, että T3 arvo kertoo, että T4 muuttuu T3:ksi, niin kuin pitääkin tsh ei huoleta eikä T4. Sovittiin, että tuo 1.625 voisi olla hyvä. Kaksi viikkoa myöhemmin tk-lääkärin puhelinkeskustelu: sanoi: nyt mennään kyllä jo ylikorvauksella!!!!

Kerroin endokrinologin mielipiteen...tk päätti, että minun normaaleihin kokeisiini täytyy nyt ottaa T3. Joulukuussa normaalit vuosikontrollit

Arvataan arvataan

Lisämunuaisista: kilpirauhasliiton tiedostoista bongasin lisämunuaisten vajaatoiminnan testin: kun lisämunuaisten yksi tehtävä on verenpaineen kontrolli, niin vajaatoiminnassa rasitus laskee painetta. Kaksi painemittausta: 1. levossa ja 2. heti seisomaan nousun jälkeen. Normaalitilanteessa paine jälkimmäisessä on korkeampi, vajaatoiminnassa paine on laskenut (sekä ylä että ala)

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 21 Loka 2012 16:31

Hienoa että olet saavuttanut tasapainon! Olipa valistunut endokrinologi.

T3 ja T3V ovat kaksi eri asiaa. Luultavasti sinulta on otettu T4V ja T3V, eli vapaat hormonit.

Kilpirauhashormonien annoksia on nostettava todella varovasti, ettei tule sydämentykytyksiä ja rytmihäiriöitä. Tyroksiinia lisätään kerralla 25 - 50 ug vuorokaudessa, erityislupavalmiste Liotyroniinia (T3) vain 5 ug kerralla.

Olen itsekin tehnyt tuon verenpainetestin, ja paineeni laskivat. Sen jälkeen etsin käsiini edullisemmin kortisolia sylkitestistä tutkivan englantilaisen laboratorion ja lähetin sinne syksyllä 2009 kaksi näytettä. Ensimmäinen oli merkitty ohjeiden mukaan ja se heitettiin roskiin Helsinki-Vantaalla vaarallisena. Toinen näyte jäi Heathrowin varastoon useaksi päiväksi vaikka se oli pikakuoressa. Se meni pilalle ennenkuin päätyi laboratorioon asti. Nyt kyseinen laboratorio on lopettanut näiden testien tekemisen.

Saksasta löytyy laboratorio joka tekee näitä sylkitestejä kahdellakymmenellä eurolla. En ole kokeillut. MDD:n kautta hinta lienee kymmenkertainen.

Syön tammikuusta 2010 tyroksiinia ja liotyroniinia yhdistelmähoitona. Olo parani huomattavasti, mutta ei ole vielä optimaalinen. Viime vuoden elokuussa kävin oululaisella yksityislääkärillä. Hän väitti että verenpaine nousee hormonitasojen mukana, ja koska minulla oli T3V yli viitteiden ja T4V ylärajan tuntumassa, hän käski minun vähentää molempien hormonien annoksia. Tulos: uskomaton väsymys ja keskittymiskyvyn puute, 7 kiloa lisää kolmessa kuukaudessa. Tänne kirjoittaminen oli työn ja tuskan takana.
Tammikuussa sain tarpeekseni, kun en jaksanut edes tilata hänen määräämiään laboratoriokokeita. Palautin liotyroniiniannoksen entiselleen ja pidin tyroksiinin alhaalla. Nyt kesällä molemmat arvot olivat laskeneet. En olisi jaksanut lähteä Alaveteliin ilman omatoimista annoksen säätämistä. T4V putosi alarajalle ja T3V oli ylärajan tuntumassa. Niinpä vaihdoin vielä annosta niin että pudotin hieman Liothyroniinia ja nostin tyroksiinia. Tarkoitus on pitää T3V ylärajalla ja nostaa T4V:tä. Leena Furubacka hyväksyi tämän.

sienestäjä

ViestiKirjoittaja sienestäjä » 21 Loka 2012 16:54

Toki ne vapaita olivat: olen jo niin kiinni siinä, että Vain Vapaat Vaikuttavat, että en tuota tullut kirjanneeksi.
Tämä endokrinologi tyrkytti moneen kertaan statiineja (7.4 kol). Kun riittävän monta kertaa kieltäydyin, koska tuo on 65-vuotiaalle hyvä, totesi sitten että tästä olemme eri mieltä, mutta ei jatkanut!

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 21 Loka 2012 19:36

Laboratorioarvojen yhteydessä olisi hyvä kertoa kulloisenkin laboratorion viitteet. Ne vaihtelevat melko lailla laboratoriosta toiseen.

Olen oppinut eri keskustelufoorumeista, että TSH saa olla alhaalla ja T4V ja T3V olisi hyvä pitää viitealueiden yläkolmanneksessa tai jopa joskus hieman yli viitteiden.

TSH:n hyväksyttävä yläraja on ollut keskustelun alla. Nykyisin ajatellaan sen olevan 2,5.

Mutta edelleen kaikkein tärkein indikaattori lääkityksen sopivuudesta on potilaan vointi.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 05 Marras 2012 19:51

Enpä valittanut turhaan.

Kolmen vuoden ajan olen yrittänyt saada jollakin konstilla selville lisämunuaisten tilan, ja erityisesti kortisolituotannon määrän.

Tänään posti toi viimeisimmät laboratoriotulokset, ja dU-Kors-V on täsmälleen alarajalla (30 - 145 nmol). 2320 ml.
Olen piiskannut lisämunuaisia adaptogeenivalmisteilla noin neljän vuoden ajan, pitäen välillä lyhyitä taukoja. Laboratorioaika irtosi alle 3 vrk:n varoitusajalla ja 24 tunnin keräys piti tehdä sitä ennen. Vain kahden päivän adaptogeenit jäivät ottamatta.Viimeiset 3 vuotta olen syönyt näitä 2 päivässä.

Ei ihme etten jaksa mitään!

S-Korsol taisi mennä pipariksi, koska se olisi pitänyt ottaa klo 8:00 mutta aika oli annettu 10:40. Tulos on täsmälleen viitealueen keskellä*. Aamulla ennen labraan menoa piti keittää kahvi termokseen, lenkittää koira ja ajaa 36 km suuntaansa laboratorioon.

Muut kiinnostavat kokeet:

hsCRP 1,59
trigly 0,70
HDL 1,78
Hb-A1c 6,6 % / 48 mmol/mol

* korjaus: tulos 0,35 (0,15 - 0,65)

Matti Tolonen

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 06 Marras 2012 18:15

Tämän artikkelin mukaan VHH-dieetti lisäisi käänteistä T3:ta (rT3) kun taas 50 g hiilareita alentaisi sitä. Funktionaalisen lääketieteen lausunnossa todetaan: "Pienetkin rT3-tason nousut kudoksissa ja seerumissa johtavat kilpirauhashormoni-reseptorien salpautumiseen ja hypotyreoosioireisiin". Ihmettelen, onko VHH oikea ruokavalio tässä tilassa?

The Nonthyroidal Illness Syndrome. Endocrinol Metab Clin N Am 36 (2007) 657?672
Matti Tolonen
Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 06 Marras 2012 18:39

Kiitos vastauksesta! Tuon tietäen olen ollut varovainen ja pitänyt hiilihydraatit 50 - 100 g välissä. En ole laskenut niitä. Uhkaavan diabeteksen vuoksi en katso voivani palata entiseen elämääni, jossa työllä ja vaivalla pystyin syömään noin 250 g hiilihydraatteja päivässä, ja olemaan ainaisessa nälässä.

Olen myös epäillyt rT3:a, mutta sitä ei enää mitata Suomessa ja MDD:n amerikkalainen kilpirauhaspaneeli on kallis (vain muutama lääkäri tietää tästä). Juuri tämän vuoksi syön T3:a erityisluvalla vuoden 2009 tammikuusta. Saa nähdä, joudunko kohta hylkäämään tyroksiinin kokonaan.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: Suomalainen kannanotto kilpirauhasen vajaatoiminnan hoit

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 06 Joulu 2012 0:34

Lääkärini on nyt määrännyt minulle lisämunuaisten tueksi hydrokortisonia tabletteina. Hoito on siis väliaikainen, ajatuksena antaa lisämunuaisille mahdollisuus toipua.

Hän antoi minulle myös kokeeksi metformiinireseptin.

Haen lääkkeet ensi viikolla. Sittenpähän nähdään, mihin päin vointini menee. Toivon hartaasti että jaksamiseni paranee. En tosin enää ole vihainen itselleni jaksamattomuudestani, kun siihen löytyi oikea syy.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 08 Joulu 2012 3:04

Tässä artikkeli käänteisen T3:n hoidosta Suomessa silloin kun se onnistuu, sivuilla 16-19 siis.
http://www.lehtiluukku.fi/pub?id=23896

Tosin Valvira on käynyt rT3:a hoitavien lääkärien kimppuun niin, että he jo pelkäävät tehdä sitä. Artikkelista käy selvästi ilmi, ettei pelkkä tyroksiini riitä kaikille.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 08 Joulu 2012 5:13

Taija Somppi on myös alkanut hoitaa kilpirauhasen vajaatoiminnasta, käänteisestä T3:sta ja subkliinisesta vajaatoiminnasta kärsiviä.

http://www.amplia.fi/?x103997=138721

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 12 Joulu 2012 17:18

Facebookista napsittua. Ihmiset halusivat tietää, kannattaako liittyä Kilpirauhasliittoon.

Nina kysyy:

Hei! Haluaisin tiedustella kilpirauhasliiton kantaa muiden kuin synteettisen T4-hormonin käytöstä kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa. Kiinnitin huomiota siihen että sivuillanne olleessa selostuksessa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidosta mainittiin ainoastaan tyroksiini. Kasvava potilasjoukko sekä Suomessa että muualla maailmassa on kuitenkin saanut paljon paremman avun eläinperäisistä valmisteista tai T3-hoidosta. Itse sairastan Wilsonin syndroomaa ja olen Antioksidanttiklinikalla Olli Sovijärven potilaana. Söin vaivoihini monta vuotta tyroksiinia ja olin siitä huolimatta todella sairas. Itse asiassa Thyroxin-annostuksen nosto vain pahensi oloani. Julkisella puolella esim. juuri Wilsonin syndroomaa eli rT3-dominanssia ei tunnusteta eikä usein edes tunnisteta. Lähinnä potilailla on kokemus että heidän hankkimiaan tietoja vähätellään, heitä ei kuunnella ja hyvin usein heidät leimataan mieleltään sairaiksi koska he eivät ole samaa mieltä hoidosta ja vaativat lisää tutkimuksia. Perustin nettiin ryhmän Wilsonin syndroomaa sairastaville tai tautia itsellään epäileville. Keskustelu on ollut rakentavaa: jaamme linkkejä tutkimuksiin ja kirjoituksiin aiheesta, tuemme toisiamme henkisesti ja vinkkaamme toisille osaavista lääkäreistä, hyödyllisistä ravintolisistä, tutkimuksista, ruokavaliosta yms. Keskustelu on myös hyvin karua luettavaa. Onkohan Suomessa mitään muuta potilasryhmää, joka joutuu olemaan niin paljon vastuussa omasta hoidostaan eikä lääkitys suinkaan ole kevyttä! Liothyroninin lisäksi tarvitaan usein myös kortisonia koska vajaatoimintapotilailla myös lisämunuaisten toiminta on usein häiriintynyt. Tärkeät laboratoriokokeet joutuu kustantamaan itse ja siihen menee satoja euroja! Yksityisiä erikoislääkäreitä, jotka hoitavat tätä vaivaa on Suomessa vain muutama ja heilläkin on melko lyhyt kokemus rT3-dominanssin hoidosta. Tästä johtuen hoidossa on usein takapakkeja kun kaikkia tärkeitä asioita ei ole selvitetty ja hoidettu Lio-hoidon lisäksi, kuten matalia kortisolitasoja, b12-puutetta ja raudanpuutosta. Usein potilas tietää itse enemmän sairaudestaan kuin lääkärinsä. Tuntuu usein potilaasta lottovoitolta ison taistelun ja mittavan rahan kulumisen tuloksena saada viimein Lio-resepti kouraan. Monille se on kuitenkin ainoa hoito joka parantaa heidän oloaan. Tällä hetkellä liian moni kamppailee tämän taudin kanssa saamatta siihen diagnoosia ja oikeanlaista hoitoa.

Yleisempään vajaatoiminnan muotoon monet ovat saaneet hurjan paljon tehokkaamman hoidon eläinperäisistä valmisteista kun taas Thyroxin-hoidolla noilla potilailla on poistunut vain korkeintaan osa oireista. On huutava vääryys että tästä asiasta ei tiedoteta potilaita. Iso osa ottaa vastaan sen hoidon mitä terveyskeskuslääkäri antaa ja saa usein masennuslääkepurkin kouraan jos valittelee oireita vaikka “arvot ovat viitteissä”. Ihmisiä hoidetaan numeroiden perusteella sen sijaan että kuunneltaisiin potilasta ja lääkäreillä on puutteelliset ja yksipuoliset tiedot kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidosta. Potilaiden kokemuksen mukaan myös endokrinologeilla, joiden toiminta-alueeseen kilpirauhassairaudet kuuluvat.

Mietin liittymistä Kilpirauhasliittoon. Haluaisin kuitenkin ensin tietää tiedostetaanko teillä nämä kertomani asiat ja ajatteko niiden potilaiden asiaa, jotka eivät tällä hetkellä hyödy julkisen terveydenhuollon palveluista vajaatoimintansa suhteen vaan joutuvat hankkimaan avun yksityiseltä puolelta kalliilla hinnalla. Voin vakuuttaa että kaikilla ei ole siihen rahaa vaikka olisi tietoa itselleen toimivammista hoidoista.

Asta vastaa:

Hei Nina,

Kiitos yhteydenotostasi.

Suomen Kilpirauhasliitossa ei ole varsinaista ”virallista” kantaa eläinperäisiin tai synteettistä T3 hormonia sisältäviin valmisteisiin – kuten ei tyroksiininkaan - mutta olemme kertoneet näistä lääkevaihtoehdoista mm. seuraavasti:

- KILPI-lehti 2-2011 ”Sattuma ja sinnikkyys”

- KILPI-lehti 4-2011 ”Erityisluvalliset valmisteet”

- KILPI-lehti 2-2012 ”Elämää vuoristoradalla”

Lisäksi kotisivuiltamme löytyy Kilpirauhassairaudet alta valikko Erityisluvalliset valmisteet, jossa esitellään kaikki markkinoilla olevat lääkevalmisteet.

Se, miksi tyroksiini on näkyvämmin esillä viestinnässämme, johtuu pelkästään siitä, että meistä neljännesmiljoonasta potilaasta kuitenkin suurin osa saa avun Thyroxin-valmisteesta ja se on yleisin lääkehoito vajaatoiminnassa. Vuonna 2011 oli Thyroxinin käyttäjiä 247 000, eläinperäisten tai synteettisen T3-valmisteiden käyttäjiä yhteensä 1 564 henkilöä.

Nettisivuillamme oleva vajaatoimintatekstiä olemme uusimassa. Milloin se valmistuu, riippuu aivan kokonaan asiantuntijakirjoittajan aikatauluista, teksti on ollut hänellä työn alla jo pitkään. Ajan myötä tulemme syventämään myös netistä löytyvää tietoa, kun resurssimme sen sallivat.

Vaikka kilpirauhaspotilaita on yli neljännesmiljoona, vajaatoiminta on edelleen vähätelty ja alidiagnosoitu sairaus. Siksi yleistiedon jakaminen kilpirauhassairauksista on priorisoitu ykkösasiaksi, jotta kilpirauhassairaudet tunnistettaisiin nykyistä paremmin perusterveydenhuollossa, potilaat saisivat hoitoa ja lääkärit tuntisivat eri hoitovaihtoehtoja. Kuten itsekin mainitsit, melko tavallinen tarina on se, että potilaalle määrätään masennuslääkettä, eikä tutkita kilpirauhasta tai viitearvoja tulkitaan tiukasti huomioimatta potilaan oireita ja vointia. Näiden epäkohtien korjaamiseksi meillä liittonakin on vielä iso työ edessämme.

Mainitsemasi rT3-ongelma on kyllä tiedostettu liitossa ja seuraamme keskustelua myös somessa. Joitakin yhteydenottoja aiheesta on tullut myös suoraan liittoon. Olemme saaneet lääkäreiltä erittäin ristiriitaisia näkemyksiä rT3-dominanssista, joten haemme tällä hetkellä lisätietoa ja kartoitamme asiantuntijoita, jotka aiheesta voisivat esim. kirjoittaa.

Kilpirauhasliitto ajaa ilman muuta kaikkien kilpirauhaspotilaiden asiaa. Tällä hetkellä toimimme vain äärimmäisen pienillä resursseilla työmäärään nähden, joten asiat edistyvät hitaasti. Olen ainoa kokopäiväinen työntekijä, lisäkseni työskentelee päivän viikossa henkilö, joka hoitaa jäsenrekisteriä ja materiaalipostituksia.

Jäsenyys liitossa kannattaa ehdottomasti! Diagnosoiduista kilpirauhaspotilaista vain noin 2,5 % on jäseniämme. Jos saamme kasvatettua jäsenmäärän esim. 10-15 %, on sanomisillamme ja vaikuttamistyöllämme huomattavasti isompi painoarvo. Jäsenmäärä on onneksi vahvassa kasvussa johtuen paljolti viime vuonna perustamastamme omasta jäsenlehdestämme ja kilpirauhassairauksien saamasta näkyvyydestä mediassa viimeisten 1,5 vuoden aikana. Tästä näkyvyydestä voi Kilpirauhasliiton ansioiksi lukea ison osan, koska olemme olleet käynnistämässä keskustelua.

Suurempi jäsenmäärä toisi myös lisäresursseja alueellisten jäsenyhdistystemme toimintaan. Tällä hetkellä yhdistykset toimivat pelkästään muutamien aktiivisten vapaaehtoisten voimin.

On myös ilahduttavaa, että monet jäsenemme ja muut kilpirauhassairaat ovat oma-aloitteisesti perustaneet erilaisia keskusteluryhmiä. Kaiken yhdistystoiminnan perusta on aktiiviset jäsenet.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 24 Tammi 2013 17:06

Taas uusi kannanotto Taija Sompilta
http://www.amplia.fi/blogi/?x119991=139991

Normaalit Suomessa käytettävät kilpirauhaskokeet näyttävät vain selvät kilpirauhasen sairaudet, kuten selvän kilpirauhasen vajaatoiminnan tai liikatoiminnan. Laboratoriokokeiden perusteella subkliiniset ja lievemmät vajaatoiminnan muodot jäävät diagnosoimatta ja hoitamatta, koska Suomessa ei enää laboratoriokokein seulota inaktiivista eli käänteistä T3 -hormonia (rT3). TSH, T4V ja T3V eivät siis kerro yhtään mitään subkliinisestä hypothyreoosista tai rT3 -ongelmasta. Suomessa on onneksi muutamia laboratorioita, jotka ottavat ko. näytteitä, jotka sitten lähetetään Yhdysvaltoihin Genova Diagnostics -laboratorioon analysoitavaksi.

Klinikallamme olemme hoitaneet useita mystisiä oireyhtymiä ja selvittämättömistä oireista useita vuosia kärsineitä ihmisiä, joilta on löytynyt selvä rT3-ongelma. Surkuhupaisaa on, että yksikertaisella laboratoriokokeella ja laskukaavalla pystyttäisiin asia selvittämään sen sijaan että potilaalle on tehty kaikki mahdolliset yliopistosairaalan tutkimukset ja erikoislääkärien konsultaatiot. Ja jäljelle on jäänyt vain epätietoinen ja ahdistunut potilas, joka pahimmillaan on leimattu luulosairaaksi tai psykiatriseksi tapaukseksi.

Tähän voisi tietenkin lisätä sentraalisen vajaatoiminnan, joka laskee sekä TSH:ta että T4V:tä. Jos mitataan pelkkä TSH, ongelma jää havaitsematta. Useimmat tk-lääkärit eivät osaa tulkita, vaikka molemmat kokeet olisikin otettu. Sentraalinen vajaatoiminta johtuu siis aivolisäkkeestä, joka ei tuota TSH:ta. Kun sitä ei tule, ei kilpirauhanenkaan tuota lisää hormoneja.

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 25 Tammi 2013 20:35

Kilpirauhaspotilaan tarina. Terve potilas-lehti, sivut 16 - 19.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ei aina ole helppohoitoinen, kuten lääkäreille ja potilaille annetaan ymmärtää!

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 08 Helmi 2013 15:24

Juhani Gardemaister laittoi itselleen julkisen Facebook-sivun, jonka siis näkee se joka on kirjautunut Facebookiin. Hän kirjaa sinne kokemuksiaan omien kilpirauhasvaivojen hoidosta. Julkinen puoli ei enää hoida häntä, koska hän ei suostunut masennuspotilaaksi. Antti Arstila auttoi alkuun ja kuoli. Tätä hänen vaivaansa, rT3:a eli käänteistä trijodotyroniinia, ei anneta hoitaa.
https://www.facebook.com/juhani.gardemaister

2011 TAMMIKUU vauhti on niin hidas, etten kykene käymään kunnolla töissä. Listaan googleen: kylmät varpaat, ajatukset hidastuneet, lihassärkyjä, kuivat silmät, pitkät yöunet, muisti ei pelaa eikä päässä ole oikein mitään ajatuksia. Vastaukset pyörivät kilpirauhasen ympärillä. Sinnittelen miehekkäästi etten häiritse lääkäreitä.

2011 TOUKOKUU luotan suomalaiseen terveyskeskukseen ja tilaan ajan. Epäilin kilpirauhasta ja ehdotin lääkärille verikokeiden ottoa. S-TSH 3.0, S-T4-V 16. Lääkäri soittaa ja kertoo, että olen terve. Julkinen puoli ei hoida terveitä ihmisiä.

2012 HELMIKUU aamulla 2 tyroksiinia ja 60mg thyroidia, päivällä lisään vitamiineihin myös seleenin, illalla 60mg thyroidia.
Varaan ajan Arstilalle, joka sanoo heti kertomukseni kuultuaan, että selkeä rT3 ongelma. Asia pitää kuitenkin varmistaa. Otatin koko kilpirauhaspaneelin, koska olin aivan kypsänä terveydentilaani. Yrittäjänä rahat on loppu, koska virallisten lääkärien selvitysten mukaan olen terve. Rahaa ei siis tule mistään, ei yhtään mistään. Liityn myös paikalliseen kilpirauhasyhdistykseen.

Käynnissä on noitavaino asian ymmärtäviä lääkäreitä vastaan? Erään osaavan lääkärin piti lopettaa vastaanotto eräällä paikkakunnalla, koska sen paikkakunnan muut lääkärit tekivät hänestä ilmoituksen.

Näitä lääkäreitä on hyvin vähän.

Paluu