Uusi II-tyyppi, mahdollista ilman lääkkeitä?

Tässä osiossa keskustellaan tyypin 2 diabeteksesta eli aikaisemmalta
nimeltään aikuisiän sokeritaudista ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Valvoja: MahaTar

Tammi Puu

Uusi II-tyyppi, mahdollista ilman lääkkeitä?

ViestiKirjoittaja Tammi Puu » 01 Elo 2013 11:11

Hei,

Noin kaksi viikkoa sitten rutiinitarkastuksessa paastosokeri kahdeksan. Reseptiä oli lääkäri kirjoittamassa,
mutta kieltäydyin ja sanoin kokeilevani ruokavaliolla ensin. Pitkin hampain tuo siihen suostui ja "antoi" vähän
armonaikaa.
Aihealue on todella uusi minulle, en edes tiennyt mikä on normaali verensokeri, ennen tuota verikoetta.
Välittömästi aloitin vhh:n joka on tuttu kaikin puolin vaikka siellä väärällä puolella olenkin tallustellut 1,5 vuotta.

Kovasti olen lukenut ja koittanut sisäistää asioita, mutta kai se aikansa kestää ennenkuin tietoa on tarpeeksi.
Kuukkeli on kaveri, mutta kaipaisin enemmän tietoa ihmisiltä, jotka ei lääkitse tai lääkitsee vähän.
Ehkä tuo nyt oli huono kriteeri, mutta etsiessäni tietoa, löydän aina lääkkeiden säädöstä, enkä ruokavaliota
noudattavia juuri lainkaan. Uskosin, että heitäkin on.

Olen nyt muutaman päivän ottanut vs-lukemia aika usein, jopa yhden paastosokerin.
Ruokailun jälkeiset 2h sokerit on aika tarkkaan 5,5 paikkeilla, yksi paasto 6.5 ja muut aamuarvot on olleet 6.6.

Vähäisillä tiedoillani olen päätellyt, että sokerien tasaisuus olisi hyvä, mutta nuo aamuarvot, pitäisikö ne saada alemmas?
Hiilareita en oikein voi vähentää kun ovat alhaalla jo nyt, päinvastoin olen hieman nostanut ja se ei ole vaikuttanut tulokseen.
Alkutaipaleella olen ja meinaan tehdä ihmiskokeita jonkin verran.

Jos on hyviä vinkkejä millä suhteilla voisi kokeilla saada tuota aamuarvoa alaspäin niin kiitollisuudella otan vastaan.
Kaikki muutkin vinkit on tervetulleita :D

Saaristolainen
Site Admin
Viesti:

Re: Uusi II-tyyppi, mahdollista ilman lääkkeitä?

ViestiKirjoittaja Saaristolainen » 03 Elo 2013 14:46

Oletko lukenut tohtoreiden Tolosen ja Raasteen diabetesoppaan?
http://www.tritolonen.fi/files/publishings/diabetesopas

Matti Tolonen

ViestiKirjoittaja Matti Tolonen » 03 Elo 2013 15:52

Tässä tiedoksi ihka uusi tieteellinen tutkimus, joka puoltaa E-EPAan käyttöä ruoan lisänä diabeteksen hoidossa (kuten olemme Raasteen kanssa suositelleet jo vuosikausia). Toinen erityisen tehokas ja hyvin tutkittu ravintolisä on berberiini, josta on uusinta tutkimustietoa alla olevassa linkissä.

E-EPA parantaa insuliiniherkkyyttä ja sokeritasapainoa.

Berberiini ja diabetes
Matti Tolonen
Lääkäri, eläkkeellä

http://www.tritolonen.fi/

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 04 Elo 2013 8:49

Tammi Puu kirjoitti:Olen nyt muutaman päivän ottanut vs-lukemia aika usein, jopa yhden paastosokerin.
Ruokailun jälkeiset 2h sokerit on aika tarkkaan 5,5 paikkeilla, yksi paasto 6.5 ja muut aamuarvot on olleet 6.6.

Vähäisillä tiedoillani olen päätellyt, että sokerien tasaisuus olisi hyvä, mutta nuo aamuarvot, pitäisikö ne saada alemmas?
Hiilareita en oikein voi vähentää kun ovat alhaalla jo nyt, päinvastoin olen hieman nostanut ja se ei ole vaikuttanut tulokseen.

Onko sinulta hiljattain otettu pitkäsokeri(HbA1c)? Se on huomattavasti kiintoisampi arvo tulevaisuuden kannalta.....
Toinen kysymys: Onko sinulla tallessa kaikki kole ja muut arvot*) ajalta, jolloin aloitit VHHn? Olisi hyvä seurata myös niitä....

Huom! Liika proteiinikin voi nostaa verensokeria...

*) Kokonaiskolesteroli,LDL,HDL,triglyseridit,HbA1c, maksa-arvot(ASAT/ALAT GT)....

Tammi Puu

ViestiKirjoittaja Tammi Puu » 04 Elo 2013 10:32

Saaristolainen, olen lukenut ja luen varmaan vielä useammankin kerran, jotta sisäistän asiat paremmin.
Ihan loistavat paketti tietoa ja hyvin tuotu negatiivisetkin asias esiin, auttaa kokonaiskuvan hahmottamisessa.

Berberiini, B, D, tyrniöljy ja muutamia muita kuuluu jo "ruokavalioon". Pitää tarkistaa mita siihen pitää lisätä, ilmeisesti tuo
karnosiini kuitenkin.

San Martino,
Ei ole koskaan otettu pitkääsokeria ja ajattelin pyytää sitä kunhan pääsen vähän eteenpäin.
Edellisistä verikokeista on n.15 vuotta, ja nyt on ne arvot kun aloitin tämän "uuden elämän".
Olen puolitoista vuotta syönyt huonosti, mutta en ihan järjettömästi, leipää ja keksejä on kulunut,
mutta ei kuitenkaan mitään eineskuvioita, eikä kevyttuotteita.
Kolestroli oli nyt 5.3 jakautuen LDL 3.1 HDL 1.79 trigly 1.01

Juu, tiedän proteiinin nostavan verensokereita, en ole mielestäni niitä niin runsaasti syönyt, mutta pitää seurata sitäkin.
Olen pyrkinyt syömään sitäkin kuitenkin tasaisesti joka aterialla.

Koeluontoisesti tein mittauksen yöllä klo 3 vs 5.7, klo 9 vs 6.2

Pohjanperän pappa

ViestiKirjoittaja Pohjanperän pappa » 04 Elo 2013 15:45

Kyllähän diabetikon on mahdollista elää ilman lääkkeitä.

Luin marraskuussa 2008 Heikkilän kirjan "Diabeteksen hoitoruokavaliolla" ja aloitin samantien Pellinkiläisen elämän tavan.

Elokussa 2009 yhdeksän jäten kaikki lääkkeet pois; metformiin, verenpaineläkkeet ja särkylääkkeet. Sen jälkeen en ole käyttänyt mitään lääkkeitä.

Veriarvoni ovat hyvät ja sokeriarvot tasaiset 5-6 ja pitkäsokerikin on alle 6.

Kaikki sairaudet pysyvät poissa, myös kymmeniä vuosia vaivanneet selkäsäryt.

Lisäravinteita syön Tolosen ohjeita mukaellen.

En ole neljään vuoteen sairastanut myös yhtään flunssa tai muutakaan.

Olen erittäin tyytyväinen eläkeläinen hyvään elämän tasooni.

Tässäkohti voisin sanoa; Jokainen on oman onnensa seppä!

Tammi Puu

ViestiKirjoittaja Tammi Puu » 04 Elo 2013 16:16

Olipa mukava kuulla ihan käytännön onnistuminen :D

Heikkilän kirjat on tuttuja ja tuo diabetes kirja odottaa lukemista.
Ruokailun periaatteet on kyllä selvät ja niitä sitten säätelen toivotun¨
lopputuloksen saavuttamiseksi.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 05 Elo 2013 9:23

Tammi Puu kirjoitti:San Martino,

Kolestroli oli nyt 5.3 jakautuen LDL 3.1 HDL 1.79 trigly 1.01

Koeluontoisesti tein mittauksen yöllä klo 3 vs 5.7, klo 9 vs 6.2

Minusta nuo kole-arvot ovat kohdallaan...mitä sanovat muut? Hyvä HDL lähes 2 ja triglyt varmaan kohta alle ykkösen...
Aamusokerin nousu ei sekään paha? Prediabeetikko....arvelisin? Sokerin ja hiilareiden rajoittaminen kannattaa nyt todellakin....

Tammi Puu

ViestiKirjoittaja Tammi Puu » 05 Elo 2013 13:22

Itse en pidä kolearvoja mitenkaan pahoina, olin itseasiassa aika yllättynyt kun olivat tuollakin tasolla.

Mikä minusta nyt teksi Prediabeetikon? Jos oikein ymmärsin sillä tarkoitetaan esidiabetesta.
Paastosokerit oli kuitenkin yli 8, ja nimenomaan hiilareita vähentämällä ne olen tuolle 5,5-6,5 tasolle saanut.
Hiilareita olen tuon 8 arvon jälkeen syönyt keskimäärin 30-40 päivässä.
Kuvittelisin, että jos söisin "normaalisti" vs-arvot olisi jotain ihan muuta.
Jos vhh ja lisäravinteet, liikunnan lisääminen pudottaa vielä painoa, lienee toivoa
vielä vähän paremmista tuloksista, toiveissa olisi myös verenpainelääkkeen pois saaminen.

Mistä tulikin mieleeni, että onko jollain jotain käsitystä kuinka paljon Amlodipin Orion 5 mg,
pudottaa painetta? Mietin vaan missä kohtaa voisi haaveilla sen pois jättämistä.
Sille oli tarvetta kun pyöri alapaine yli sadan ja yläpaine yli 160, mitä saattoi sillä hetkellä
nostaa pitkittynyt särkylääkkeen käyttö, jonka aiheittaja on nyt poistettu.
Nyt paineet lääkkeellä n.80/120 välillä vähän alle, muttei juurikaan yli.

San Martino

ViestiKirjoittaja San Martino » 05 Elo 2013 18:31

Tammi Puu kirjoitti:Mikä minusta nyt tekisi Prediabeetikon? Jos oikein ymmärsin sillä tarkoitetaan esidiabetesta.
Paastosokerit oli kuitenkin yli 8, ja nimenomaan hiilareita vähentämällä ne olen tuolle 5,5-6,5 tasolle saanut.

Määritelmä löytyy Käypähoito-ohjeista. Olisi siis tärkeää mitata HbA1c.....

Tammi Puu

ViestiKirjoittaja Tammi Puu » 05 Elo 2013 19:29

Kyllähän se varmaan olisi, jos en olisi vhh:lla

En katso järkeväksi mennä hakemaan lähetettä sinne nyt, koska se kertoo
vanhan ruokailutavan tulokset.

Sitten menen kun olen tätä vähän pitempään syönyt.

Paluu