Roskaruoan analyysiä ja diabeetikon sokeriylistystä

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko

Roskaruoan analyysiä ja diabeetikon sokeriylistystä

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 16 Touko 2018 5:16

HS: Päivän lehti 16.5.2018 | Mielipide

Ei ole olemassa roskaruokaa. On terveellistä, vähemmän terveellistä ja epäterveellistä ruokaa.

EN voi olla harmistumatta, kun ruoasta puhuttaessa käytetään roska-sanaa (HS Hyvinvointi 10.5.). Jutussa, jossa käsiteltiin ruoan merkitystä raskauteen, oli käytetty pikaruoan synonyyminä sanaa roskaruoka. Sanan sisään laskettiin pitsat, hampurilaiset ja ranskalaiset.

Roskaruoka-sana on juurtunut kielenkäyttöön. Siihen sisällytetään jo mainittujen ruokien lisäksi usein einekset ja kaikenlainen prosessoitu ruoka, mitä sillä sitten tarkoitetaankin. Ruoka ei kuitenkaan ole koskaan roskaa. On terveellistä, vähemmän terveellistä ja epäterveellistä ruokaa. Asia riippuu ruoan koostumuksesta, ruoka-aineen ravintoainesisällöstä ja kovan rasvan määrästä.

HS:n jutussa viitattiin tutkimukseen, jonka mukaan pikaruokaa (oikeampi termi) vähintään neljä kertaa viikossa syöneet naiset tulivat raskaaksi ­hitaammin. Noudatettavaa ruokavaliota tulee tarkastella kokonaisuutena: kuinka paljon terveellisiä ja vähemmän terveel­lisiä ruokia esiintyy ruokavaliossa pitkällä aikavälillä. Kahden­kaan viikon aikana ei päästä välttämättä ravintoainesuositusten mukaiseen ruokavalioon, jos viikkoon sisältyy yksikin ­vähemmän terveellinen herkutteluhetki.

Elämään kuuluvat silloin tällöin myös herkutteluhetket vaikkapa ”roskaruoan” ääressä.

Raija Partanen laillistettu ravitsemusterapeutti Järvenpää

Kommentti: "Elämään kuuluvat silloin tällöin myös herkutteluhetket vaikkapa ”roskaruoan” ääressä." Hiukan sama asia kuin alkoholistille sopii ottaa silloin tällöin "ihan pikkasen , seurassa". Tai sitten sokeritautiselle ihan vaan Diabetsliiton ohjeisiin vedoten, että kyllä sokeria voi syödä määrättömästi, kunhan muistaa sitten pistää riittävästi. Sa---na kun tuommoiset lauseet v...ttaa.

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että puhtaista aineista tehty ruoka ei ole ROSKAA, kuten minulle on jo lapsuudesta asti kerrottu. Itse jaan ravinnon sopivaan ja epäsopivaan kahtiajakoon sairauteni (typ 2 diabetes) perusteella. Enkä todellakaan usko siihenkään, joidenkin fundamentalistien epätieteeseen perustuvia väittämiä, että lisäravinteet vahingoittaisivat minua. Jos heillä kerran on niitä tuhansia "tutkimuksia", niin tuokoot esille edes yhden paperinkulman tiedehenkilöltä, joka ei ole "Kuopion Tarjan" tasoa eikä median toistuvasti käyttämä "talikko"professori tai eläinlääkäri.

Talibaanit pitäkööt vain ihan itsellään nuo ruisleipä - rypsiöljy - liikunta-mantrat. Jos heidän aivonsa pysyvät käynnissä em. ravintojen avulla, niin minun aivoni pelaavat maksan valmistalla glukoosilla makroravinteista tai jopa ketoaineilla. Kannattaisi heidän lukea muutakin kuin iltapäivälehtien idioottilööppejä. Ehkä se oman lausunnon lukeminen yhä uudestaan tuo niihin silmiin viisauden kiillon?
Kalakukko

Paluu