Aivotutkijan ruokintaohjeita. Lähtöisin ISY:stä.

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 4773
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Aivotutkijan ruokintaohjeita. Lähtöisin ISY:stä.

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 11 Kesä 2018 7:06

HS: Päivän lehti 11.6.2018 Minna Pölkki HS https://www.hs.fi/paivanlehti/11062018/ ... 14662.html
Otteita :

Suomalaistutkimus todisti, että elämäntavoilla voi vaikuttaa muistisairauksiin

– Nyt aivotutkija Miia Kivipelto vie Suomen mallia maailmalle. Miia Kivipellon johtamasta Finger-tutkimuksesta tuli vientituote, koska muistisairaudet ovat maailmassa yksi suurimmista tulevaisuuden haasteista.

Kivipellon vinkit, miten autat aivojasi pysymään terveenä
Liikunta
Istuminen on uusi tupakointi. Liikuntaa tulisi harrastaa monipuolisesti, sekä aerobista että lihaskuntoa lisäävää liikuntaa. Liikunnan avulla muun muassa aivojen verenkierto lisääntyy.

Ruokavalio
Syö kevyesti ja monipuolisesti. Suomalaiset ravitsemussuositukset antavat hyvän pohjan terveelliselle ruokavaliolle:

Kommentti: Kun koulutus on saatu Itä-Suomen yliopistosta, ovat ajatukset sen mukaiset. Ihme, että ruotsalainen vaikutus ei näy muualla kuin omissa lapsissa.
"Istuminen on uusi tupakointi." Ehdotankin, että meillä soisi yleistyvän muualla maailmassa suosittu KYYKYSSÄ OLEMINEN. Siinä ajatusvirta kasvaa ja esim. mielenosoituksiin osallistuminen on nopeampaa. Kyykyssä on mukava pelata noppaa ja keskustella miehiä kiinnostavista asioista ja odotella vaimon/vaimojen tekemiä aterioita. Ilmastouhat pienenevät huomattavasti, kun liikkuminen tapahtuu aaseilla.

"paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, vähemmän punaista lihaa, enemmän kalaa, käytä juoksevia öljyjä." Neurologin aivoesty ajatus antaa viitteitä koutuspaikkakunnasta.
Viittaan edelliseen kirjoitukseen tekoälystä.

Aika merkillistä on eri alojen tutkijoiden kommentointi kaikkia sairauksia parantavasta ruokavaliosta. Kotimaiset thaipoimijoitten keräämät marjat, runsaat ulkomaiset hedelmät , mielellään kuorineen kuten appelsiini, banaani, ananas, kookospähkinät. Tärkeää hedelmissä on niiden tuonti mahdollisimman kaukaa.
Kotimainen nauris, lanttu, kaali, porkkana ei monellekaan juolahda mieleen hedelmänä. Armeijassa niitä oli vadeittain pöydässä pilkottuna naposteltavaksi. Terveellisen suolan voi saada käytetystä koivuvihdasta keitetystä teestä. Tietenkään nämä eivät voi syrjäyttää kiinalaisia Goji-marjoja tai eksoottisia karamboleja. Myös erityisen sokeriset viininrypäleet pitävät aivot käynnissä ja kuivatut rusinat ihan työpaikkanaposteluna kahvin sijaan auttavat diabeteksen ja lihavuuden hoidossa eli ylläpidossa.

Ehkä AY-liikkeen kannattaisi tutkia, ketkä halpatuontimaissa tekevät ne työt, joista kauppa suurimmat voitot keräävät. Kaikkia hommia ei kyykyssä voikaan tehdä, siksi työkoneitten istuimien sijaan tulee kehittää seisomakoneita ja turvavyöjärjestelmiä siihen.
Ehkäpä miehetkin käyttäisivät ompelukoneita, jos niiden NIMI muutettaisiin esimerkiksi leikkaus- ja liitäntäkoneiksi ja palkkaa korjattaisiin 5 c:stä tunnilta tuonne jopa 12 c:iin tunnilta.
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa