Se kuitu, tuo tärkeä kuitu puhuttaa

Kalakukko syntyi Kuopiossa kuten muutkin kalakukot. Elämäntyönsä hän teki merillä. Tässä osiossa Kalakukko pitää lokikirjaa karppimeren myrskyissä ja tyvenissä.

Valvoja: Kalakukko

Kalakukko
Viestit: 4783
Liittynyt: 07 Loka 2010 15:13
Paikkakunta: Kotka

Se kuitu, tuo tärkeä kuitu puhuttaa

ViestiKirjoittaja Kalakukko » 09 Elo 2018 9:02

HS: Päivän lehti Torstai-liite 9.8.2018 Johanna Mitjonen HS

Vähäisellä kuidunsaannilla ja masennuksella voi olla yhteys, esittää tutkimus

– Suomalaistutkija tunnistaa ilmiön, mutta uskoo ruokavalion kokonaisuuden vaikuttavan enemmän. Tutkimuksessa ei selvinnyt, miten kuidut auttavat. Syy voi mahdollisesti olla suolistomikrobeissa tai siinä, että kuitu ehkäisee matala-asteista tulehdusta.

RUNSASKUITUINEN ruokavalio on hyväksi vatsalle, mutta se saattaa olla sitä myös mielelle. Uudessa kiinalaistutkimuksessa selvisi, että alhaisempi kuidunsaanti yhdistyy mahdollisesti masennukseen. Tutkimuksesta uutisoi Food Navigator -sivusto, joka julkaisee ravitsemukseen ja ruuantuotantoon liittyviä tutkimustuloksia. Qingdaon-yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin laajasta aineistosta kuidunsaannin yhteyttä masennusoireisiin. Aineisto sisältää tietoja yli 16 000 yhdysvaltalaisesta. Tutkijat kirjoittavat tulevassa Nutrition-lehden julkaisussa, että masennusoireiden todennäköisyys oli alhaisempi, kun kokonaiskuidunsaanti oli noin 21 grammaa päivässä.

Riittävä määrä täyttyy, kun syö vaikkapa kolme viipaletta runsaskuituista ruisleipää, kaksi desilitraa marjoja, yhden desilitran keitettyjä papuja ja kaksi desilitraa raastetta päivässä. Suomalaisia kehotetaan ravitsemussuosituksissa syömään kuitua vähintään 25–35 grammaa päivässä.

RUOKAVALION ja masennuksen välisestä yhteydestä tiedetään yleisesti vielä vähän.
TUTKIJA Anu Ruusunen käsitteli viisi vuotta sitten julkaistussa väitöskirjassaan ravinnon ja masennuksen välistä yhteyttä.
Ruusunen on mukana useissa ravitsemuk­seen liittyvissä tutkimus­hankkeissa australialaisen Deakinin yliopiston Food and mood -keskuksessa. Tätä ennen hän työskenteli ravitsemusterapeuttina Kuopion yliopistollisen sairaalan psykiatrian klinikalla.

Ruususen tiedossa on kaksi aikaisempaa tutkimusta, joissa masennusta sairastavia on pyritty tukemaan ruokavalion laadun parantamisessa monin eri keinoin, kuten ravitsemusterapeutin antamalla yksilö- tai ryhmäohjauksella, yhteisellä ruuanlaitolla, tietoisen syömisen opettelulla ja antamalla heille suositeltavia ruoka-aineita.

Ruoka-aineet olivat oliiviöljyjä, kasviksia, hedelmiä, kananmunia, palkokasvi-, tomaatti- ja kalasäilykkeitä ja pähkinöitä. Säilykkeet valittiin niiden säilyvyyden vuoksi, mutta myös siksi, että säilykkeiden käyttö on masentuneille helppoa ja vaivatonta.
Molemmissa tutkimuksissa havaittiin ruokavalion laadun parantamisen vähentävän masennusoireilua.

TIEDOSSA on, että jos ihmisellä on tiettyjen ravintoaineiden, kuten folaatin tai B12-vitamiinin puutostila, voidaan hänellä havaita masennusoireita. Ruusunen tunnistaa haasteet, jotka tutkimus osoittaa. Masentunut syö helposti liian vähän kuituja.
”Viljavalmisteita masentunut syö vielä kohtuullisesti, mutta kasvisten, hedelmien ja marjojen syöminen on helposti vähäisempää. Tässäkin tutkimuksessa korostui, että terveillä kasvisten ja hedelmien käyttö oli runsaampaa kuin masentuneilla”, Ruusunen sanoo.

MIKÄ kuiduissa sitten saattaa auttaa? Tämä ei selvinnyt tutkimuksessa. Food Navigator -sivuston artikkelissa tutkijat pohtivat, voisiko syy olla suolistomikrobeissa eli siinä, että kuidut ruokkivat valikoivasti hyödyllisiä bakteereita suolistossa, mikä hyödyttää aivoja. Tutkijat puhuvat aivo-suoli-akselista. Toinen ehdotus on, että ruokavalion kuitu voi alentaa verensokeritasoja aterian jälkeen ja siten ehkäistä matala-asteista tulehdusta, joka voi aiheutua toistuvista verensokeripiikeistä.

Ruusunen kertoo, että viimeisen 3–5 vuoden aikana tutkimustieto masennuksen ja ruokavalion yhteydestä on lisääntynyt, mutta on vielä sirpaleista. Tieto masennuksen, suolistomikrobiston ja ruokavalion yhteydestä on myös osin ristiriitaista.
”Hyötyä voi olla kuidusta sinänsä, tai laajemmin kuidun lähteistä, kuten viljavalmisteista, kasviksista tai hedelmistä, joissa on paljon muutakin hyvää kuin vain kuitua. Runsas kuidunsaanti on yhteydessä monien tautien pienempään riskiin”, hän sanoo.

HAASTEENA uudessa tutkimuksessa on Ruususen mukaan myös se, että tutkimus on poikkileikkaustutkimus. Se tarkoittaa, että samaan aikaan on selvitetty, mitä ihmiset syövät ja mitkä heidän masennusoireensa ovat. ”Kuitenkin tiedetään, että masennus on sairaus, joka vaikuttaa ruokailutottumuksiin, ruokavalintoihin ja mielitekoihin. On siis vaikea sanoa kumpi on muna ja kumpi kana tässä tutkimuksessa”, Ruusunen sanoo.
Ruusunen uskoo, että ruokavalion kokonaislaadun parantaminen on avainasemassa masentuneen ruokavaliossa. ”Kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyvävilja, palkokasvit, pähkinät ja siemenet. Tietenkin rasvainen kala ja kasviöljyt”, hän listaa ruoka-aineita, joita masentuneen kannattaa suosia.

Hän uskoo, että tulevaisuudessa tutkimuksista selviää tarkempia tietoja juuri ruokavalion laadun parantamisesta masennusoireiden hoidossa.
”Siitä olen iloinen, että menneiden aikojen ajattelusta, jossa ihmisen psyyke ja keho erotettiin toisistaan ja uskottiin, että ravinnolla vaikutetaan vain kehoon, on luovuttu. Mielenterveydellä on vahva biologinen tausta.”

Kommentti: Nyt sitten on otettu vakavasti kuidun ja tulostamisen yhteys. Milloin ihmisellä nykypäivänä on aikaa itselleen muulloin kuin wc:ssä. Siellä voi rauhassa perehtyä päivän lehteen, lukea rauhassa Aku Ankan ja nauttia oivallisista suomennoksen hedelmistä. WC:ssä ei tarvitse vastata puhelimeen, ei kommentoida ulkopuoliselle mistään asiasta; suurenmoinen aika vain itselle.

Tässä aamun uutisia lukiessa on ilmentynyt myös semmoinen seikka kuin rahan puute eli köyhyys. Kuinka olla trendikäs kotimaisen puolukan kanssa kun kiinalaiset goji-marjat jäävät vähemmälle? Kuinka syödä trendikkäästi työpaikalla, jos siellä ei ole merkkimysliä rasvattoman maidon kera? Itsehän tuota mysliä ei voi valmistaa, kun kuivattuja hedelmiä pitää olla sen seitsemää sorttiä ja jos on sokeritautinen, niin kuinka paljon pitää lisätä sokeria?

Virallinen "viisaus" ei kyllä kerro, montako kertaa on suositeltavaa vierailla wc:ssä nimenomaan tulostuksien merkeissä. Eikä tulosteen pituutta tai painoa kerrota edes vihjeellisesti. Toki vatsan ilahtuminen kaasuista ja muusta jonninjoutavasta vapautuminen on hieno juttu. Vaan onko ihmisen tärkein homma syöminen ja tulostus? Vanha PP:n "huippuohje" oli 10 ateriaa päivässä ja minimi oli myös 10 ruisleipäpalaa, jossa vehnän ja perunan osuus on vähintään puolet.
Voisin sanoa, että kahjojen pskaohjeita ei kannata seurata. Ollaan tyytyväisiä normaaliin elämään ja aineenvaihduntasairaiden kannattaa rajata hiilarit minimiinsä, sanovat ruokintatalibaanit ihan mitä tahansa.
Kalakukko

Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa